Ministerie ziet wel effect vve

Stoppen met voor en vroegschoolse educatie is voor het ministerie van Onderwijs geen optie. Zij vindt het ook te vroeg voor deze conclusie. ‘Over het effect van vve in Nederland valt nog niks te zeggen, behalve dat de eerste resultaten van het langlopende pre-COOL onderzoek positief zijn.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
'Uit de eerste gegevens vanhet enige langlopende onderzoek blijkt dat er positieve effecten zijn van educatieve kwaliteit en gerichte aandacht voor taalontwikkeling in de groepen met vve-programma's.'
'Uit de eerste gegevens vanhet enige langlopende onderzoek blijkt dat er positieve effecten zijn van educatieve kwaliteit en gerichte aandacht voor taalontwikkeling in de groepen met vve-programma's.' - Foto: iStock

Het ministerie van Onderwijs heeft gereageerd op de uitzending van Brandpunt van 3 november waarin het effect van voor- en vroegschoolse educatie wordt betwist. Na een analyse van 21 onderzoeken concludeerde Ruben Fukkink, hoogleraar Kinderopvang, dat vve geen effect heeft op de ontwikkeling van kinderen. Zijn advies én die van de andere experts in de reportage: stop met vve in de huidige vorm. Maar daar denkt het ministerie van Onderwijs anders over.

‘Vve laat geen enkel resultaat zien voor taal, rekenen en niet voor de sociale ontwikkeling. Vve is gebouwd op drijfzand’. Lees meer >>

Langlopend onderzoek

‘Uit internationaal onderzoek blijkt dat vve wel degelijk een positief effect heeft op zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele onwikkeling’, aldus het ministerie. Ze reageert op vragen van de redactie van actualiteitenprogramma Brandpunt. Over het effect in Nederland valt wat het ministerie betreft nog niks te zeggen. Daarvoor is eerst langlopend onderzoek nodig waarin kinderen echt goed worden gevolgd.  ‘In 2009 is OCW daarom begonnen met het pre-COOL-onderzoek. Uit de eerste gegevens van dit enige langlopende onderzoek blijkt dat er positieve effecten zijn van educatieve kwaliteit en gerichte aandacht voor taalontwikkeling in de groepen met vve-programma’s.’

Pre-COOL

Het pre-COOL-onderzoek laat meer resultaten zien. Doelgroepkinderen blijken hun achterstand in te lopen. De achterstand van de woordenschat van kinderen zou, mede dankzij vve, halveren. Sander Dekker, staatssecretaris van Onderwijs verwacht voor de zomer van 2016 meer resultaten van het pre-COOL-onderzoek te kunnen delen.

Onlangs kwamen de eerste uitkomsten van het pre-COOL-onderzoek naar de effecten van kinderopvang en voor- en vroegschoolse educatie (vve) naar buiten. De emotionele kwaliteit van onze opvang is goed, de educatieve ondersteuning moet beter. Waar liggen kansen? Lees meer >>

Kosten vve lager

In de Brandpunt-reportage wordt een bedrag van 500 miljoen euro genoemd dat jaarlijks omgaat in vve. Het ministerie van Onderwijs schat dat de daadwerkelijke kosten de helft zijn:  250 miljoen euro. Het totale bedrag dat beschikbaar wordt gesteld voor het onderwijsachterstandenbeleid is lager: 361 miljoen euro. Een deel van dat geld wordt besteed aan andere projecten zoals zomerscholen en schakelklassen. ‘Naar schatting hangt 70 procent van de gemeentelijke bestedingen samen met het realiseren van voorschoolse educatie.’ Onderaan de streep zijn de uitgaven op jaarbasis 250 miljoen euro, schrijft het ministerie van Onderwijs.

Kwaliteit vve

Aan stoppen met vve denkt het ministerie niet. Wel wil het ministerie blijven investeren in de kwaliteit van vve. Vooral in kleinere gemeenten is die kwaliteit voor verbetering vatbaar. Na de kwaliteitsslag in de 37 grootste gemeenten wil het ministerie nu inzetten op een kwaliteitsslag in heel Nederland. Dat betekent dat alle pm’ers die met vve-programma’s werken op 3F-taalniveau geschoold worden. Staatssecretaris Dekker verkent of de inzet van meer hbo’ers in vve-groepen wettelijk verankerd moet worden.

Wat denk jij als je deze reactie van het ministerie van Onderwijs leest? Is de conclusie dat vve niet werkt te voorbarig? Of kunnen we niet om de analyse van de 21 onderzoeken van hoogleraar Fukkink heen? Reageer onder dit artikel >>

Bekijk alle vragen en antwoorden op de website van Brandpunt >>

14 REACTIES

  1. Een te verwachten reactie van het ministerie. Immers, erkenning van de resultaten van het onderzoek van Fukkink en Oostdam zou tevens erkenning van het failliet van 12 jaar vve inhouden. Dus wordt het onderzoek terzijde geschoven en gaat men gewoon verder op de verkeerde weg. De politiek gebruikt onderzoek als het haar uitkomt maar schuift het gewoon terzijde als het gaat om een 'inconvenient truth', zoals in dit geval.

  2. Lees alle reacties
  3. Ik vind het boeiend dat uitkomst van een gedegen onderzoek wordt bestreden met een ander onderzoek. Waar natuurlijk het effect van VVE inzet positief is. onderzoek lijkt per definitie gebruikt te worden om huidige situatie te bestedendigen in plaats van te komen tot verdere verbetering voor het kind.

  4. Was ik toch zóóóó blij dat eindelijk bleek dat VVE niet werkt, gaat de minister weer moeilijk doen. Ook wel logisch want het heeft al zoveel weggegooid geld gekost dat het ministerie altijd vol zal blijven houden dat VVE wel werkt. Wanneer wordt er nou eindelijk eens erkend dat kinderen zich op hun eigen manier en in hun eigen tempo ontwikkelen. Laat een kind toch kind zijn, op zijn eigen nivo. Ze hoeven niet allemaal bollebozen te worden toch.

  5. Inderdaad een verwachtte reactie vanuit het ministerie. Er is zoveel geld geïnvesteerd. Het grote verschil met bijvoorbeeld Amerika waar VVE wel werkt is het niveau van de doelgroep kinderen en de manier waarop de PW-ers worden getraind. Wanneer we echt grote stappen willen maken mbt het verbeteren van de kwaliteit in de opvang en de ontwikkelingsstimulering, dan moeten we starten met het trainer van de trainers. Persoonlijke ontwikkeling van de PW-er zal zorgen voor resultaten. Hoe kunnen we zorgen dat een kind leert op zichzelf vertrouwen, als we zelf niet in onszelf vertrouwen. Hoe kunnen we een kind leren emoties te tonen, als we zelf een 'masker' op hebben. Ik sta open voor een vrijblijvend gesprek voor het delen van mijn idee en visie!

  6. VVE werkt wel! Echtet kinderen met een taalachterstand zullen zich nog sneller ontwikkelen als er met gemêleerde groepen gewerkt mag gaan worden. Reguliere groep mengen met VVE-groep. Wij zien dat de VVE kinderen die ook op de reguliere groep meedraaien de taalontwikkeling een stuk sneller gaat.

  7. Inderdaad een voorspelbare reactie die ten koste gaat van peuters. Leuk reutelopzetje van de communicatie jongetjs en meisjes daar op het ministerie. Want toegeven dat VVE niet werkt in NL zou betekenen dat het ministerie met een echte oplossing zou moeten komen. En dat is natuurlijk een beetje lastig daar in Den Haag. Want eigen beleid kritisch evalueren dat doen en kunnen we helemaal niet. Stel je toch eens voor dat het ook beter en anders zou kunnen? Ook de 2e kamer is wat dat betreft horend doof. Dus gaan we vrolijk (hoewel?) door met iets wat volgens wetenschappers aantoonbaar al jaren niet werkt en krijgen juist die kinderen die het het hardste nodig hebben nog steeds geen kans op een goede start. Wat een volstrekt brevet van bestuurlijk onvermogen. In en in triest dat de intrinsieke wil ontbreekt bij deze 'volwassenen' om meer te doen dan wat 'rendering lip-service' en de boel domweg te manipuleren. Grow up!

  8. Je kunt het VVE-beleid vergelijken met de Betuwelijn. Het gaat niet werken, maar het heeft al zoveel gekost, dat we gewoon doorgaan. Ik zou er als leidster, ouder of anders betrokkene na deze overtuigende inzichten in elk geval niet meer aan meewerken!

  9. Wat een jammer dat het zo moeilijk te erkennen Is dat je op de verkeerde weg zit.Even helpen met bijsturen? Het een pracht idee om weer meer pedagogische kennis "echte gestudeerde pedagogen" in te zetten. Die zijn namelijk overal wegbezuinigd. Bijscholing en erbij blijven Is essentieel voor de kinderopvang
    Daar zouden wij wel wat geld voor kunnen gebruiken

  10. Wat een jammer dat het zo moeilijk te erkennen Is dat je op de verkeerde weg zit.Even helpen met bijsturen? Het een pracht idee om weer meer pedagogische kennis "echte gestudeerde pedagogen" in te zetten. Die zijn namelijk overal wegbezuinigd. Bijscholing en erbij blijven Is essentieel voor de kinderopvang
    Daar zouden wij wel wat geld voor kunnen gebruiken

  11. De reden dat het niet lukt met dat VVE is omdat we een basisschool probleem proberen te weerleggen bij een vroeger stadium. Het lastige is nu dat we er keihard tegen aanlopen dat deze doelgroep helemaal nog niet toe is aan dit soort prestatie eisen. Simpel weg omdat hun brein helemaal nog niet dusdanig is ontwikkeld dat ze dit soort dingen en verwachting patronen kunnen begrijpen. Er is namelijk een reden waarom we pas op de basisschool met bepaalde items zoals rekenen en schrijven beginnen en die is niet omdat het op het dagverblijf niet zou kunnen maar vanwege de leeftijd en dus de ontwikkeling. Dit zijn keiharde feiten die we 30 jaar geleden ook al wisten en die keihard wetenschappelijk zijn gefundeerd.
    Het wordt gewoon tijd dat het ministerie net zo stellig zijn verlies neemt als dat ze het proberen te redden. En dat hele idee van voorschoolse educatie in de prullenbak gooien

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.