Horizontale baby- en peutergroepen bieden meer ontwikkelingskansen voor kinderen dan verticale groepen. Dat verschil is voor peuters groter dan voor baby’s. Het onderzoek door Cedin, gehouden bij een kinderopvanglocatie van Kids2B in Appingedam, is klein maar kan een goede aanleiding zijn om verder onderzoek te doen naar het effect van de groepssamenstelling op de ontwikkeling van kinderen.
Van verticaal naar horizontaal
Op het kinderdagverblijf werd voor de start van het project (met de mooie naam Leutjes, kröddes en keudeldoemkes) gewerkt met drie verticale groepen en één 3+-groep. Tijdens het project stapte de locatie over naar twee horizontale groepen voor 0-2 jaar en twee groepen voor 2-4 jaar. Pm’ers gaven in het project aan dat ze in een horizontale groep de activiteiten beter kunnen aanpassen aan de mogelijkheden van kinderen en dat er meer tijd is voor gesprekjes.
Activiteiten kinderopvang
Uit een logboek van pm’ers blijkt dat vooral in de horizontale peutergroep meer ontwikkelingsactiviteiten worden aangeboden (gemiddeld 7 activiteiten per dag). In de verticale groep waren dit 3,6 activiteiten, terwijl de horizontale babygroep 4,4 activiteiten per dag organiseert. Pm’ers in de horizontale groep observeren en stimuleren meer en geven vaker opdrachten aan kinderen.
Sociaal contact
Uit een sociogram blijkt dat de peuters in de verticale groep wel vaker contact hebben met andere kinderen. Baby’s hebben juist in de horizontale groep meer contact. De kwaliteit van dat contact is duidelijk beter in de horizontale groep: de interactie op de verticale groep is vaker van korte duur en vaak ontstaan uit noodzaak.
In het maartnummer van Management Kinderopvang staat een artikel over het onderzoek van Cedin. Downlaod het complete onderzoek op de website van Cedin >>
Ben je geïnteresseerd in het onderwerp? Het Jaarcongres Kinderopvang dat op 20 april plaatsvindt, staat in het teken van horizontale/verticale groepen in de dagopvang en de bso.
Foto: Stock.xchng