Management kinderopvang magazine nr. 6, 2016

    Naar VVE wordt veel onderzoek gedaan. Maar deze spreken elkaar ook nogal eens tegen. In dit nummer zetten we de onderzoeksresultaten op een rij en vertelt Dorian de Haan wat deze resultaten ons kunnen zeggen. Verder een (foto)reportage bij kinderdagverblijf SamSam in Amsterdam waar de inrichting van de ruimte echt bepalend is voor het pedagogische beleid.

    De effecten van VVE: onderzoeken op een rijtje

    De afgelopen jaren zijn uit verschillende hoeken in Nederland onderzoeken en rapporten over de effecten van VVE naar buiten gebracht. Ieder met eigen accenten en conclusies. Wie kan door de bomen het bos nog zien? Management Kinderopvang zet de recente Nederlandse onderzoeksresultaten en publicaties op een rijtje.

    (H)erken jij het beste meisje van de klas?!

    Je hebt ze vast wel in je team, zo’n pedagogisch medewerker waarvan iedereen zegt: dat is een topper! Altijd een ambassadeur voor je organisatie, geweldig in de omgang met ouders en pedagogisch fantastisch met de kinderen! Maar hoe serieus neem je als leidinggevende deze medewerker eigenlijk? Ja, je zet haar graag in en waarschijnlijk neemt zij vast wel deel aan een of andere werkgroep. Maar wat maakt voor deze medewerker zelf nu het verschil? En waarom zou je een verschil moeten maken?

    De ruimte als pedagoog

    De inrichting klopte niet meer met hun pedagogisch beleid, vonden ze bij Cultureel Kinderdagverblijf SamSam op het Amsterdamse Westergasfabriekterrein. Ze lieten zich inspireren in Toscaans Pistoia en namen daarna pedagogisch interieurontwerper Simone Sorber in de arm om hun inrichting ingrijpend aan te passen. Het resultaat? ‘Iedereen wordt hier gelukkig van!’

    Vijf vragen over het pedagogisch curriculum

    Als één van de laatste westerse landen krijgt de Nederlandse kinderopvang een pedagogisch curriculum. Dit is een aanvulling op de pedagogisch kaders en de vier pedagogische doelen van Marianne Riksen-Walraven. Nanne van Doorn is namens Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK) projectleider. Zij beantwoordt vijf vragen over het pedagogisch curriculum.

    ‘Wij pleiten voor snelle integratie’

    Ruim tweeduizend kinderen verblijven op dit moment in asielzoekerscentra of noodopvang. Vaak zonder enige zinvolle dagbesteding. Veel kinderopvangorganisaties staan te popelen om daar wat aan te doen. Maar wie zal dat betalen?

    Ontwikkelingskansen voor vluchtelingenkinderen

    Kinderen van vluchtelingen hebben een eigen taal, een eigen cultuur en vaak een traumatisch verleden. Hoe ziet goede kinderopvang voor deze kinderen eruit? Korein Groep verzamelt best practices waar beleidsmakers en collega’s – binnen en buiten de organisatie – van kunnen leren. Twee voorbeelden van best practices van Korein Groep zijn de locatie van Kwink bij Asielzoekerscentrum Leersum en het verhaal van Doerak in Eindhoven.

    Bent u een praatjesmaker?

    Het woord ‘praatjesmaker’ heeft wellicht een wat negatieve bijklank, toch zult u zich deze vraag moeten stellen. Ik leg het u uit.

    innovaties in VVE

    Iedereen doet mee in Hoogeveen

    In Hoogeveen is het gelukt: een doorgaande leerlijn dankzij de samenwerking tussen alle peuterspeelzaallocaties en onderbouwgroepen uit het basisonderwijs. ‘We krijgen uit het hele land de vraag: hoe krijg je dat voor elkaar?’

    Google Adwords voor beginners

    Het gebruik van Google Adwords biedt veel mogelijkheden voor het aantrekken van nieuwe klanten en het verhogen van de naamsbekendheid. Kinderopvangondernemers maken daar nog maar heel weinig gebruik van. Josseling Volkers (IMKK) geeft tips over het inzetten van deze onlinemarketingmethode.

    Geef je reactie

    Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.