Kinderopvang is geen marketinginstrument voor het onderwijs’

Den Bosch blijkt zeker niet de enige gemeente te zijn waar scholen kinderen die naar de aangesloten kinderopvang gaan voorrang geven. In Haarlem, Utrecht, en Amsterdam gebeurt het ook. Hoe onwenselijk is het dat ouders al op babyleeftijd strategisch moeten kiezen voor een opvang? ‘Kinderopvang als marketinginstrument voor school? Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.’
AobeStock

Sommige scholen zijn zo gewild dat er meer vraag naar is dan plek. In Den Bosch leidde dat ertoe dat de scholen naast de standaard toelatingscriteria (woonafstand tot de school en broers en zusjes op school) nóg een criterium toepasten. Kinderen die naast de bij school aangesloten kinderopvangorganisatie gaan, hebben hoe dan ook recht op zo’n felbegeerd plekje op de school. Maar dat voorstel leidde tot veel protest.

Oneerlijke concurrentie

Kinderopvangorganisaties die buiten de school opereren verenigden zich en spraken van oneerlijke concurrentie en onwenselijke praktijken. Het beperkt de keuzevrijheid van ouders, vinden zij. Hun kritiek vond gehoor bij lokale

0
1475

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.