
Het verschil in het taalniveau is wel heel klein. De onderzoekers noemen de gevonden verbanden zwak. Toch is het een bemoedigende constatering gezien de grote inzet van veel kinderopvangorganisaties in de taalontwikkeling van kinderen en de investeringen in Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).
Taalbegrip
De betere taalscores rond het zesde jaar waren te zien in taalbegrip van kinderen en het gebruik van taal. Hoewel de verschillen klein zijn, wijzen ze wel consistent in dezelfde richting. Als kinderen nog heel klein zijn, tot anderhalf jaar, is er juist een tegenovergestelde ontwikkeling gaande. Tot de leeftijd van 1,5 jaar scoren kinderen die naar het kinderdagverblijf gaan juist iets slechter op taaltoetsjes dan kinderen die thuis blijven. Maar ook dit verschil is zwak.
Generation R-studie
De Generation R-studie is een onderzoek naar de groei, ontwikkeling en gezondheid van 10.000 opgroeiende kinderen in Rotterdam. Deze kinderen worden vanaf de vroege zwangerschap gevolgd tot hun jongvolwassenheid. Centraal staat de vraag waarom het ene kind zich optimaal ontwikkelt en het andere kind niet of minder. Voor deze specifieke studie werden ruim 5300 kinderen gevolgd. Hun taalontwikkeling werd vanaf dat zij 1 jaar oud waren ieder half jaar onderzocht. Toen de kinderen 6 jaar werden, volgde een laatste test.
Ouders
In de verwerking van de scores hielden de onderzoekers rekening met opleidingsniveau, welvaart en afkomst van de ouders. Van alle onderzochte kinderen bleven er 1282 thuis, kregen 975 kinderen informele opvang bij familieleden of bij een gastouder en gingen 2979 kinderen één of meerdere dagen naar een kinderdagverblijf. De onderzoekers zeggen nu in ieder geval zeker te weten dat het bezoeken van de kinderopvang niet schadelijk is voor de taalontwikkeling. Voor kinderen die net naar het basisonderwijs gaan, lijkt een bezoek aan het kinderdagverblijf juist licht gunstig uit te pakken. Dat geldt voor kinderen van allerlei verschillende achtergronden.
Lees meer op de website van het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde >>
‘Peuters en kleuters moeten zich vooral motorisch ontwikkelen en zelfvertrouwen krijgen’, zegt hoogleraar orthopedagogiek Sieneke Goorhuis-Brouwer. ‘Onder de 6 jaar is een schoolse aanpak volstrekt zinloos.’ Lees meer >>
Taaltoetsjes op die leeftijd zijn complete onzin. Zeker als je de ontwikkeling van de hersenen bekijkt. Verschillen op die leeftijd zijn er vaak en bovendien zijn die heel natuurlijk. De norm om kinderen continue te vergelijken is doorgeslagen.
De vergelijking van een test voor de taalontwikkeling met een test van het gehoor vind ik niet opgaan.
Ze noemen het in het artikel taaltoetsjes, maar voor zulke jonge kinderen zijn dit geen toetsen zoals op school. Het is meer het vastleggen van reacties van het kind op vooraf afgesproken prikkels, zoals woorden of zinnetjes. Vergelijk het maar met de gehoortest met 9 maanden op het consultatiebureau
Dat is niet wat er in het artikel staat.
Dat zijn natuurlijk geen toetsen, maar observaties. Zoals iedere PM ook observeert of de dreumes al woordjes zegt, misschien wel 2 of 3 achter elkaar plakt, of nog geen enkel woord. En begrijpt het kind wat tegen hem gezegd wordt? Gebaseerd op een groot aantal van deze observaties (gemiddelden) kun je wel zeggen of er mogelijk zorgen zijn voor het individuele kind.
Bestaan er serieus taaltoetsen voor kinderen tot anderhalf jaar oud? Toetsen op die leeftijd lijkt mij de reinste onzin.
Geen peuters op peuterspeelzaal in dit onderzoek? Of vallen zij ook onder de noemer kinderdagverblijf?