Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Investeer in het imago van de kinderopvang’

Het personeelstekort in de kinderopvang is een reden dat het aantal incidenten toeneemt, dat blijkt uit een peiling van KinderopvangTotaal. Goed personeel is van vitaal belang voor de veiligheid en het welzijn van de kinderen. Maar hoe kun je als werkgever potentiële kandidaten overtuigen om te kiezen voor een loopbaan in de kinderopvang? Ben Verhagen, oprichter en partner van Goals Arbeidsmarketing, heeft een waardevol advies voor werkgevers: benadruk veel duidelijker hoe cruciaal de rol van mensen in de kinderopvang is.
iStock

Luiers verschonen en liedjes zingen, dat is het beeld dat veel mensen nog steeds hebben van de kinderopvang. Onterecht, weet Ben Verhagen van Goals Arbeidsmarketing. ‘Je wordt opgeleid als pedagogisch medewerker en bent in veel situaties rondom opvoeden en opgroeien de spil. Bovendien maakt de overheid de kinderopvang steeds belangrijker. Dat kinderopvang bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen, en tegelijk ouders in staat stelt om arbeid en zorg voor kinderen te combineren, lees je letterlijk terug in brieven van de minister. En de eisen aan de kinderopvang worden steeds hoger.’

Positieve focus

Dat werken in de kinderopvang zo’n belangrijk en uitdagend vak is, was ook de hoofdboodschap van de wervingscampagne Kinderopvang dankzij jou, een landelijke wervingscampagne ontwikkeld door Goals Arbeidsmarketing. Miljoenen mensen werden al online bereikt met de website kinderopvangdankzijjou.nl. De focus was voortdurend positief. Op de website staan tientallen verhalen en vlogs van collega’s die uitleggen waarom er geen betere baan is dan in kinderopvang. Pedagogisch medewerkers, zij-instromers, studenten en herintreders inspireren met hun ervaringen anderen om ook voor de kinderopvang te kiezen.

Nu en straks

Zo positief zou de boodschap altijd mogen zijn als je werft voor de kinderopvang, zegt Ben. Want de belangrijkste les van de campagne die werkgevers mee kunnen nemen: laat zien wat het mensen oplevert als ze voor een baan in de kinderopvang kiezen. Dan gaat het niet alleen om het nu maar ook om straks.

Fases

Ben: ‘In veel vacatureteksten staat nog vooral benoemd wat op dit moment van kandidaten gevraagd wordt. Maar elk mensenleven verloopt in fases. Iedereen wil zich graag ontwikkelen. Je geeft potentiële kandidaten een veel beter gevoel over je organisatie als je duidelijk maakt dat daarvoor heel veel ruimte is. Dus laat duidelijk zien waar potentiële kandidaten over een aantal jaren kunnen staan als ze bij jou solliciteren. Veel mensen denken nu nog dat die ruimte er bij een kinderopvangorganisatie vast niet zal zijn, dat is natuurlijk zonde.’

Incidenten

Er is ook een actuele aanleiding om meer te investeren in werving: het personeelstekort in de kinderopvang is nu zo fors dat het aantal incidenten flink is gegroeid. Natuurlijk speelt bij deze incidenten meer mee. Maar te weinig mensen op de werkvloer is wel een van de redenen dat de veiligheid van kinderen in gevaar komt.

Betekenisvol

Welke vacaturetekst maakt potentiële kandidaten zo enthousiast over groeimogelijkheden dat ze graag solliciteren? Ben Verhagen geeft een voorbeeld. ‘Een tekst die letterlijk benoemt dat er allerlei opleidingsmogelijkheden zijn in de organisatie waardoor mensen over enkele jaren nog meer kunnen betekenen voor kinderen en hun ouders.’ Natuurlijk is het voor de werving daarnaast belangrijk ook andere communicatiemiddelen dan vacatureteksten te benutten. Met verhalen van medewerkers en filmpjes kun je ook laten zien hoe bijzonder en betekenisvol werken in de kinderopvang is.

Verbeteren van imago

Deze positieve insteek vergroot de kans aanzienlijk dat mensen voor de kinderopvang kiezen, zegt Ben. En je trekt mensen die in andere sectoren werken ook eerder over de streep. ‘Er is voor de kinderopvang nog een heel groot potentieel aan nieuwe werknemers. Juist omdat de kinderopvang zo’n betekenisvol vak is. En je kunt wat je in je werk leert ook nog eens heel goed gebruiken voor de opvoeding van je eigen kinderen. Veel mensen zal dat aanspreken, maar dan moeten werkgevers wel investeren in het blijven verbeteren van het imago van de kinderopvang.’

KinderopvangBanen

Met vacaturebank KinderopvangBanen krijg je als werkgever veel mogelijkheden om potentiële kandidaten te wijzen op de voordelen van jouw organisatie. Je profiteert bovendien van de zichtbaarheid op een website met 400.000 pageviews per maand. Lees hier meer over de mogelijkheid om je bereik te vergroten.

Uit de landelijke wervingscampagne Kinderopvang dankzij jou kwamen nog meer lessen over werving waar werkgevers hun voordeel mee kunnen doen. Dit zijn volgens Ben Verhagen de belangrijkste:

  • Werkgevers doen er verstandig aan vaker met huidige werknemers in gesprek te gaan over waar ze nu staan en waar ze in de toekomst behoefte aan hebben qua balans werk en privé. Door rekening te houden met verschillende levensfasen, worden werknemers eerder behouden.
  • De boodschap ‘De kinderopvang is betekenisvol werk’ blijven herhalen is heel belangrijk, zagen de initiatiefnemers van de campagne. Sommige onderdelen van de campagne scoorden na de 6e keer delen veel beter op respons dan na de 3e
  • Het gevoel dat mensen bepaald werk in de kinderopvang niet aankunnen leeft sterk. Het is dus zaak duidelijk te maken dat je hen als werkgever kunt begeleiden in hun ontwikkeling. Ook als ze straks in een andere levensfase komen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.