PiB is een online webapplicatie gebaseerd op het ‘Veldinstrument observatie pedagogische praktijk’ dat toezichthouders gebruiken bij hun locatiebezoeken en op de NCKO-kwaliteitsmonitoren. De vier pedagogische basisdoelen en de kwaliteit van de leefomgeving vormen de focus van de observaties. Ook komt het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen aan bod. Omdat PiB focust op wat goed gaat én op wat beter kan, is het resultaat een volledig en genuanceerd beeld van de pedagogische kwaliteit op vijf thema’s: emotionele veiligheid, persoonlijke competentie, sociale competentie, overdracht van normen en waarden en kwaliteit van de leefomgeving. De rapportages die je kunt genereren in PiB maken het eenvoudig om in gesprek te gaan met pedagogisch medewerkers, maar ook met bijvoorbeeld de toezichthouder, de oudercommissie en samenwerkingspartners. Lees hier meer over PiB >>
Waarom Pib?
Om gericht aan kwaliteitsverbetering binnen je organisatie te kunnen werken is kennis van de pedagogische kwaliteit noodzakelijk. Hoe was het eerst, wat hebben we ingezet, wat heeft het opgeleverd, wat betekent dit voor vervolgstappen? Het gebruik van de landelijk erkende criteria uit PiB geven je inzicht en regie over de pedagogische kwaliteit binnen je organisatie en maakt inzichtelijk waar je kunt verbeteren.
Wat ga je doen tijdens het webinar?
Tijdens het webinar maak je kennis met PiB. Simon Hay, één van de ontwikkelaars van PiB, gaat in op wat PiB precies is én hoe je dit instrument in jouw eigen organisatie kunt gebruiken. Ook ga je in gesprek met een gebruiker van PiB, zodat je als deelnemer een indruk krijgt van hoe het instrument werkt en wat het je oplevert.
Waar en wanneer
Op 9 februari van 15.30 tot 17.00 uur vindt het gratis online webinar plaats. Er is plek voor 75 deelnemers. Je kunt je inschrijven tot 1 februari 2023, maar let op: vol = vol!
Schrijf je hier in voor het gratis webinar PiB >>