Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

FAQ sluiting door personeelstekort: financiële en praktische gevolgen voor ouders

Er is geen opvang vanwege sluiting. Krijg ik dan mijn geld terug? Ik krijg een ruildag, in plaats van financiële compensatie. Wat nu? En: mag een kinderopvangorganisatie zomaar mijn contract opzeggen? BOinK zet voor ouders de meest gestelde vragen en antwoorden over sluiting vanwege personeelstekort op een rij. Ook handig voor de kinderopvang: wat mag wel en wat mag niet?
qa-sluiting-door-personeelstekort-financiele-en-praktische-gevolgen-voor-ouders
oatawa / Getty Images / iStock

In dit artikel geeft de Belangenvereniging voor Ouders in de Kinderopvang (BOinK) antwoord op veel gestelde vragen en zet daarnaast een aantal aandachtspunten voor ouders en oudercommissies op een rij.

Gevolgen van sluiting

De vragen en onderwerpen die aan bod komen:

  1. Financiële gevolgen van sluitingen
    • Geen opvang vanwege sluiting? Geld terug?
    • Organisatie zet sluitingsdag om naar ruildag
    • Organisatie betaalt alleen deel bóven maximum uurtarief terug
    • Organisatie weigert financiële compensatie
    • Geld terug bij sluitingen; vraag een creditfactuur
    • Geld terug bij sluitingen; wijzig uren kinderopvangtoeslag
    • Wat ouders (niet) moeten doen
  2. (Gedeeltelijke) contractopzegging
  3. Wat kan de oudercommissie doen?

Financiële gevolgen sluiting

Wanneer een kind niet naar de kinderopvang kan vanwege een sluitingsdag als gevolg van een tekort aan personeel, dan heeft de ouder recht op terugbetaling van deze dag(en). BOinK zegt daarover: “De Geschillencommissie Kinderopvang heeft zich eerder uitgesproken over het recht op geld terug bij de landelijke sluitingen van de kinderopvang vanwege corona. Het oordeel luidde dat bij een sluiting de dienst niet geleverd wordt en er daarom een financiële vergoeding moet plaatsvinden. Lees hier de uitspraak zoals die later door de rechter is bevestigd. Deze juridische redenering lijkt dezelfde te zijn bij sluitingsdagen als gevolg van personeelstekort. Want ook dan wordt er door de opvangorganisatie geen dienst geleverd waar ouders wel voor hebben betaald. Of dit inderdaad zo geldt, weten we pas als de Geschillencommissie ook over deze specifieke situatie een bindende uitspraak doet.”

Ruildag

Wat als de kinderopvangorganisatie een sluitingsdag omzet naar een ruildag? BOinK adviseert om als ouder niet zomaar akkoord te gaan met een aangeboden ruildag wanneer de groep/locatie gesloten is. “Juist omdat er sprake is van personeelstekort, zijn ruildagen tegenwoordig moeilijk of zelfs onmogelijk in te zetten. Alleen onder heldere voorwaarden kan het een mogelijkheid zijn. Bijvoorbeeld wanneer ruildagen niet binnen een bepaalde tijd verzilverd kunnen worden, ouders alsnog hun geld terug kunnen krijgen. Daarmee voorkom je dat ouders dagen opsparen die uiteindelijk niet meer inzetbaar zijn.”
BOinK geeft als tip aan ouders/oudercommissies en kinderopvangorganisaties om een concrete datum af te spreken waarop de ruildagen die niet ingezet konden worden, terugbetaald worden. Bijvoorbeeld aan het eind van een kalenderjaar. En voor ouders: “Voer dan ook direct een wijziging door bij Toeslagen voor je kinderopvangtoeslag, want als je minder uren kinderopvang afneemt en hebt betaald, dan heb je ook recht op minder kinderopvangtoeslag.”

Creditfactuur

BOinK adviseert partijen dringend om geen terugbetalingen te (laten) verrekenen met nog te ontvangen facturen. “Het wordt dan ingewikkeld om nog goed te volgen welke uren wanneer zijn afgenomen, wat wel heel belangrijk is voor de kinderopvangtoeslag. Een terugbetaling kan het beste gedaan worden met een creditfactuur na afloop van de maand waarin de kinderopvang/groep gesloten is geweest. Dit is een aparte factuur voor een terugbetaling door de kinderopvangorganisatie. Op de factuur moet staan:
  • Om welke dagen (datum) het gaat
  • Om hoeveel uur het gaat
  • Totaalbedrag

Het is dus niet verstandig dat uren verrekend worden op een volgende factuur of dat aan het einde van het jaar gekeken wordt of er nog uren verrekend moeten worden.”

Contractopzeggingen

Over contractopzeggingen als gevolg van het personeelstekort zegt BOinK: “Een kinderopvangorganisatie mag alleen onder aantoonbare zwaarwegende redenen een contract met ouders stopzetten. Zo staat dit in artikel 10, lid 3 van de Algemene voorwaarden Kinderopvang. Een zwaarwegende reden kan in dit geval bijvoorbeeld ‘de omstandigheid dat de Ondernemer vanwege een niet aan hem toerekenbare oorzaak langdurig of blijvend niet meer in staat is de Overeenkomst uit te voeren’ zijn (artikel 10, lid 3, sub d). Of ‘een bedrijfseconomische noodzaak die de continuïteit van de locatie waar het kind is geplaatst in gevaar brengt’ (artikel 10, lid 3, sub e).”

BOinK geeft ook tips wat de oudercommissie kan doen in bovengenoemde situaties, en wat ouders vooral niet moeten doen. Bekijk het volledige artikel op BOinK.info >>

In juli sloten kinderopvangorganisaties de deuren, vanwege de extreme hitte. Is er dan sprake van overmacht? Of niet? BOinK geeft uitleg. Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.