Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Even voorstellen: dit zijn de genomineerden van de verkiezing Pp’er én Coach van het Jaar 2021

Avatar
Frida Noordzij
Wie worden de Pedagogisch Professional en de Beleidsmedewerker/coach van het Jaar? Het stemmen is inmiddels in volle gang. Twijfel je nog? De genomineerden, Denise, Inge, Tessa, Robin, Miranda en Tom, stellen zich voor.
even-voorstellen-dit-zijn-de-genomineerden-van-de-verkiezing-pper-en-coach-van-het-jaar-2021
mediaphotos / Getty Images / iStock

‘Veel leren om meer uit mijn werk te halen’

Denise Rondeel
Genomineerde: Denise Rondeel (24)
Opleiding: Gespecialiseerd pedagogisch medewerker, (nu) hbo Kindercoach
Functie: pedagogisch medewerker
Waar: Tante Tuit, Eibergen

Denise Rondeel is vanaf de start in 2019 betrokken geweest bij de kleinschalige kinderopvang Tante Tuit. Ze gelooft in permanente educatie en volgt nu een hbo-opleiding Kindercoach. ‘Ik wil zoveel mogelijk leren om nog meer uit mijn werk te halen. Je leert het kind beter “lezen” en daarop inspelen. Ik raak nooit uitgeleerd.’

Waarom?
‘Ik ben altijd creatief bezig geweest en kan in de kinderopvang al mijn interesses kwijt. Mijn voorkeur heeft de peuterleeftijd, want kinderen uit die leeftijdsgroep zijn spontaan en ongemaakt. Hun puurheid en eerlijkheid is zo leuk. Ik ben echt blij met mijn werk.’

Kleinschalig
‘Ik heb stage gelopen in Barcelona en Nederland en ontdekte hoe het is om op grote groepen te werken. Je bent dan als pm’er vooral bezig met het aanbieden van groepsmomenten. De kleinschaligheid van Tante Tuit heeft zoveel voordelen. Hier leren wij kinderen echt kennen, er is veel meer rust. Ik heb deze nieuwe kinderopvang mee mogen uitwerken en inrichten. We hebben een rijke speelleeromgeving. Voor de baby’s is er een rustige leeromgeving, om te slapen, ontspannen, maar ook voor muziek- en kunstervaringen. De dreumesen hebben een huiselijke leeromgeving met veel imitatiespel en voor de peuters is er een ontdekkende leeromgeving met alles op kindhoogte. Pak maar, ontdek maar. Als pedagogisch medewerker ben je erbij, maar niet als onderdeel van het leermoment. Je observeert, biedt wat het kind nodig heeft.’

Actualiteit
‘Ik hou van out of the box denken. Ik bedenk op de dag zelf wat we gaan doen. Als een kind vertelt dat het naar de speeltuin is geweest, creëren we binnen een speeltuin. We spelen in op de actualiteit.’

Meerwaarde

‘Wij zijn een tweede basis voor kinderen, naast thuis. Ze mogen zichzelf zijn. Die veiligheid geven we hen mee. De verbinding met thuis en de omgeving is belangrijk. We houden park-picknicks waarbij ouders ook mogen komen, doen mee met de burendag. In de coronaperiode was dat allemaal lastiger, maar tegelijkertijd lieten we onze meerwaarde zien. We peilden wekelijks hoe het thuis ging, e-mailden filmpjes met een voorleesmoment, een liedje of een stap-voor-stapbeschrijving van een activiteit. Dankzij onze kleinschaligheid konden we goed contact houden met ouders.’

Droom
‘Dat kinderopvang net als onderwijs voor elk kind als basis toegankelijk is. Ik zie zoveel voordelen voor kinderen. Dit vak is mijn roeping. Als ik twee peuters helemaal zie opgaan in hun fantasiewereld en hun gesprekken aanhoor, dan is mijn dag goed.’

‘Verticale groep biedt veel voordeel’

Tessa Bekker. Foto: Lisa Bergmeijer
Genomineerde: Tessa Bekker (22)
Opleiding: SPW-4
Functie: pedagogisch medewerker verticale groep 0-4
Waar: Het Kasteeltje, Tiel

Tessa Bekker mag dan jong zijn, ze heeft inmiddels (inclusief stage) al vijf jaar werkervaring. ‘Enthousiast, creatief en innovatief’, zo beschrijft haar leidinggevende deze pm’er. Zelf zegt ze: ‘Ik heb in de kinderopvang echt mijn plekkie gevonden.’

Waarom?
‘Ik wilde vroeger kraamverzorgende worden, maar ik ontdekte dat er bij kinderopvang veel meer komt kijken. Het wordt makkelijk gezegd: “Een beetje spelen met kinderen, een keer een poepluier verschonen, wat een makkelijke baan.” Maar het is zoveel meer. Wij zorgen dat alles zo goed mogelijk verloopt in de ontwikkeling van elk individueel kind. Observeren vanaf een afstandje en kinderen in hun eigen wereld laten en bieden wat ze nodig hebben, is belangrijk én leuk.’

Verticale groep
‘Kinderen kijken graag van elkaar af. Een kind dat wil leren lopen, zie je naar anderen kijken en nadoen. De oudere kinderen moedigen aan, helpen, zijn heel voorzichtig met de baby’s. Ik vind dat een verticale groep veel voordeel biedt.’

Activiteiten
‘Ik bereid activiteiten voor, maar ik improviseer ook graag. Als we een versje over Hoppeltje en Poppeltje zingen, zitten we ineens kaboutermutsjes te knippen, die de kinderen op hun vingers zetten. Zo wordt een lied of verhaal interactief. Ik werk graag met het VVE-programma Uk en Puk. Tijdens de lockdown ben ik Puk-video’s gaan maken voor de kinderen thuis. Puk liep door het stille, lege kindercentrum, ging logeren bij een pedagogisch medewerker en hielp bij het voorlezen van het coronaverhaal van Nijntje. Die video’s deelden we via Facebook en Instagram.’

Eigen ik
‘Het is belangrijk dat een kind zijn “eigen ik” vindt. Je moet elk kind zien en het zijn talenten laten ontdekken. We tonen op allerlei manieren respect voor de identiteit van kinderen en ouders. Dat betekent bijvoorbeeld ook koekjes bakken voor het Suikerfeest.’

Stagebegeleiding
‘Ik heb de opleiding Stagebegeleider afgerond. Ik ben misschien jong, maar ik wil mijn enthousiasme doorgeven. Ik wil stagiaires laten zien wat de achterliggende gedachte is van wat wij doen. “Samen een puzzeltje maken” betekent: je werkt aan taal, fijne motoriek, ruimtelijk inzicht. Ik hoop nog veel meer te leren. Denk aan het Uk en Puk-certificaat of een cursus in het groener maken van kinderopvang.’

Droom
‘Ik hoop dat veel meer mensen inzien hoe geweldig werken in de kinderopvang is, want we hebben veel personeel nodig. Het is een breed en mooi vak. Een verlegen Pools jongetje, dat geen Nederlands spreekt, zei gisteren voor het eerst mijn naam. Dat je het eerste woord of stapje mag meemaken, dat is bijzonder. Mijn toekomst? Ik hoop over 15 jaar mijn eigen gastouderopvang te hebben.’

‘Wij laten veel initiatief bij het kind’

Inge van Riet. Foto: Maaike van Kesteren
Genomineerde: Inge van Riet (38)
Opleiding: SPW, hbo Cultureel Maatschappelijke Vorming
Functie: pedagogisch medewerker/beleidsmedewerker activiteiten
Waar: bso de Sharks van Kindercentrum ’t Kickertje, Den Hoorn

Inge van Riet is ondernemend en innovatief. Ze was de bedenker en kartrekker van bso-groep de Sharks voor 10-plussers in Den Hoorn. ‘Mijn droom? Een bso voor kinderen tot 16 jaar. We kunnen hen zoveel bieden.’

Waarom?
‘Ik koos voor dit vak omdat je kinderen laat groeien en bloeien door ze ruimte te geven om te ontdekken. Mijn interesses gaan van natuur, creatief en sport tot het sociale aspect. Het leuke van een bso is dat je er alles in kwijt kunt. Van de corona-lockdown heb ik geleerd hoe belangrijk ons werk is. Wij investeren in de band met kinderen. Naast de noodopvang vroegen we de andere kinderen om toch regelmatig even langs te komen en je merkt dan dat je echt een vertrouwensband met hen hebt.’

Innovator
‘Ik begon anderhalf jaar geleden de 10plus-groep in de hal van een locatie. Het sloeg aan, maar we konden daar niet echt ons ei kwijt. Ik geloof in netwerken, heb veel contacten in de buurt en kwam in gesprek met de Delftse Tennisbond. Het resultaat is dat we vorige zomer bij de tennisvereniging bso de Sharks openden. We doen bijzondere dingen. We hebben een boomhut en een vlot gebouwd met afvalmateriaal en we doen plogging; joggen terwijl je met een grijpertje vuil opraapt. Bewegen, een beetje kletsen en je bent bewust met het milieu bezig. We willen dat kinderen meegeven.’

Kinderparticipatie
‘Het is belangrijk dat kinderen meepraten. We hebben een ideeënbox, bespreken dagelijks wat ze willen, maar ook tijdens het spel vragen we wat ze ervan vinden. We laten veel initiatief bij het kind. Als ze met een probleempje komen, vraag ik: “Wat kan je zelf bedenken?” Daardoor groeit hun zelfstandigheid.’

Droom
‘Het zou fijn zijn als ons vak op waarde wordt geschat. Wij hebben het kind in beeld, stimuleren alle ontwikkelingsgebieden en zelfstandigheid. En bovendien laten we ze mooie avonturen beleven, van boulderen, de Kickerband en Valentijnsacties tot suppen. Hier sluit je vriendschappen, ervaar je je eerste verliefdheid en leer je na het spelen samen opruimen. Ik zie het verschil; een meisje dat vroeger werd gepest, staat nu stevig. Mijn droom is kinderopvang voor tieners in de eerste jaren van het voortgezet onderwijs. Een veilige plek, waar je serieus wordt genomen en bijvoorbeeld ook wordt geholpen met huiswerk.’

De genomineerde pedagogisch coaches

‘Robin is de drijvende kracht achter de gespecialiseerde VVE-groepen’

Robin van de Nesse
Robin van de Nesse, pedagogisch coach bij de Kleine Wereld in Amsterdam

Robin is de drijvende kracht achter de gespecialiseerde VVE-groepen. Ze regelde de opstart ervan en haar coaching was verbindend en inspirerend. Door haar verdienste ziet de gemeente De Kleine Wereld als voorbeeld van permanente educatie van de VVE- groepsleiding. Tijdens de lockdown heeft Robin razendsnel de trainingen en workshops online vormgegeven. Zo konden zoveel mogelijk medewerkers toch scholing volgen tijdens de sluiting.

‘Miranda is de enthousiaste drijvende kracht als het gaat om gezonde kinderopvang’

Miranda Bron
Miranda Bron, vitaliteitscoach bij Ska Kinderopvang in Amersfoort

Miranda is de enthousiaste drijvende kracht als het gaat om gezonde kinderopvang. Ze zet zich volledig in voor gezonde voeding en beweging, maar ook voor de moestuin. Ze bezoekt bijvoorbeeld bedrijven die snackpaprika’s telen om samenwerking aan te gaan. Naast Ambassadeur gezonde kinderopvang bij het RIVM is ze ook gecertificeerd moestuincoach, en start ze dit najaar de opleiding Kindervoedingscoach.

‘Tom is een verbinder, met respect voor iedereen’

Tom Lindt
Tom Lindt, pedagogisch coach bij Kinderopvang ZON! in Delft

Volgens zijn collega’s is Tom Lindt integer, stoer, lief, ondernemend, gepassioneerd, intelligent en inspirerend. Hij is gericht op groene kinderopvang: je vindt hem bijna altijd buiten bij de groepen en dan neemt hij een kooktoestel mee. Hij is creatief in het bedenken van bijzondere activiteiten, samenwerken met andere partijen en initieert ook inspiratieworkshops, waarbij hij medewerkers stimuleert om hiervoor hun talenten in te zetten. Tom is een verbinder, met respect voor iedereen.

Meer weten of meteen stemmen? Klik hier >>

De verkiezing is een initiatief van vakblad Kinderopvang, PPINK en WerkendLeren.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.