Sinds 1 januari 2022 mogen beroepskrachten in opleiding vaker formatief ingezet worden. Dit betekent dat zij vaker als volwaardig pedagogisch medewerker kunnen werken – dus niet boventallig maar intallig. Sinds 2022 mag maximaal de helft van het aantal in te zetten beroepskrachten op een kindercentrum bestaan uit beroepskrachten in opleiding. Tot 1 januari 2022 was dat maximaal een derde van het aantal in te zetten beroepskrachten op een kindercentrum. Deze verruiming is echter een tijdelijke maatregel tot 1 juli 2024.
Zicht op kwaliteit en werkdruk
Met dit onderzoek wil het Ministerie van SZW zicht krijgen op de gevolgen van deze maatregel voor de werkdruk van collega pedagogisch medewerkers en de pedagogische kwaliteit. Het Ministerie van SZW gebruikt de uitkomsten van het onderzoek bij de beslissing over een eventuele verlenging van de maatregel. De maatregel is alleen van toepassing op beroepskrachten in opleiding. Voor stagiairs blijft van toepassing dat zij formatief mogen worden ingezet tot maximaal een derde deel van het totaal aantal in te zetten beroepskrachten op een kindercentrum.
Respondenten gezocht
Voor dit onderzoek is het Expertisecentrum Kinderopvang op zoek naar respondenten die zicht hebben op de effecten van de grotere formatieve inzetbaarheid van de beroepskracht(en) in opleiding. Dit kunnen (locatie)managers zijn, maar ook pedagogisch coaches en beleidsmedewerkers.
Val jij onder deze doelgroep? En wil je een bijdrage leveren aan dit belangrijke onderzoek voor de branche?