Dit zegt de organisatie in een persbericht. BV Familie is een sociale beweging van ouders en voor ouders om de combinatie van werk, school, vrije tijd, gezin makkelijker te maken. Achter de BV Familie zitten Renate Tromp en Marjet Winsemius (ook van de belangenvereniging Voor Werkende Ouders). Volgens de organisatie ervaren ouders de druk van ouderschap als een steeds grotere uitdaging. Het huidige systeem en de structuur om gezinnen biedt geen of afdoende ondersteuning. Gezinnen komen daardoor vaker voor verschillende knelpunten te staan.
Planning op de website
Ook op scholen kan veel verbeteren, vinden Tromp en Winsemius. Nu de scholen in de regio Zuid op het punt van beginnen staan roept de organisatie in niet mis te verstane bewoordingen op ‘potjandosie, maak eens een jaarplanning!’. Zij stellen voor om aan het begin van het jaar een jaarplanning te maken waarbij meteen rekening wordt gehouden met spreiding van evenementen. ‘Plan de sportdag in september, de juffendag in maart en het schoolreisje in april. check wanneer de avondvierdaagse is, zodat je niet tegelijk de Cito’s doet’, aldus de BV Familie. Ook adviseren ze scholen om de planning te delen met ouders door hem pontificaal op de website te plaatsen.
Het is jammer dat het idee wordt gegeven dat scholen niet aan planning doen, niets is minder waar. We worden in het onderwijs nog net niet opgehangen in diverse planningen voor het hele jaar! In het begin van het schooljaar wordt een kalender meegegeven, bij ons tenminste wel en wij zijn echt geen uitzondering, waarop de verschillende activiteiten staan, wat let je om daar in je eigen agenda rekening mee te houden? We doen ons best om met vele factoren rekening te houden, maar soms zit je qua momenten vast aan andere zaken. Bijvoorbeeld in verband met landelijke afspraken (afname cito), weersomstandigheden (sportdagen) of materialen, die ook door andere scholen worden gebruikt (verkeerskar) of evenementen/ activiteiten, die door derden worden georganiseerd (avondvierdaagse).
Het is jammer dat scholen niet meer het voordeel van de twijfel krijgen, alleen vanuit persoonlijk ongerief wordt geredeneerd en dit soort keiharde en eenzijdige visies meewerken aan stemmingmakerij, waar scholen al vaak tegen aanlopen. Het onderwijs wordt zo wederom ten onrechte in een hoek geplaatst, waar ze niet verdient te zijn.