Samen met initiatiefnemers Korein Groep en Fontys Hogeschool Kind en Educatie ontwikkelen Philips, ASML , Summa Welzijn en Hogeschool de Kempel een educatief concept voor wetenschap en techniek voor kinderen van 0 tot 13 jaar. ‘Dat gaat verder dan een eenmalige lezing in de groep van een Philips-medewerker’, vertelt projectleider Techniek&ik Hanneke Vermeulen. ‘Bedrijven zijn zich ervan bewust dat interesse voor techniek begint als kinderen heel klein zijn en dat ze invloed kunnen uitoefenen op het vinden van talent en collega’s voor de toekomst.’
Techniekpact 2020
Vanuit het ministerie van onderwijs wordt er de komende jaren geïnvesteerd in meer techniekonderwijs in Nederland. Het actieplan Kiezen voor technologie geeft invulling aan het Techniekpact 2020 waarin onderwijs en bedrijfsleven hebben afgesproken de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt in de technieksector te verbeteren en daarmee het tekort aan technisch personeel terug te dringen. Op basisscholen moet straks het vak wetenschap en techniek op het programma staan. Korein Groep zet de rol die kinderopvang hierin kan spelen op de kaart. Vermeulen benadrukt hoe belangrijk de eerste jaren zijn (0-6 jaar) in talentontwikkeling. ‘Dan worden de belangrijkste hersenverbindingen aangemaakt en kun je de interesse voor techniek en het ontdekken van kinderen optimaal stimuleren.’
Om meer jongeren enthousiast te maken voor een loopbaan in de techniek, sloten tal van organisaties maandag een techniekpact, waarin onder meer is afgesproken dat in 2020 op alle 7000 basisscholen aandacht voor techniek is. Lees meer
Landelijke uitrol
Het land is verdeeld in vijf landsdelen en voor ieder deel is subsidiegeld beschikbaar om techniekonderwijs aan kinderen te bevorderen. Voor Zuidoost-Nederland is het programma Techniek&ik officieel erkend als programma om dit te realiseren. Andere regio’s kunnen het concept overnemen. Vermeulen: ‘Den Haag is er al mee bezig en dit jaar wordt het Techniek&ik-concept uitgerold in Rotterdam en Arnhem.’
Bijscholing pm’ers
Techniek&ik begon in de regio Eindhoven met het bijscholen van leerkrachten en pedagogisch medewerkers in techniek. ‘Voor veel pm’ers ging er een wereld open, vertelt Vermeulen. ‘Zij raakten als alfa-mensen lichtelijk in paniek van techniek. Maar eigenlijk is techniek: nieuwsgierig zijn en op onderzoek uitgaan. In de training leerden de pm’ers en leerkrachten hoe ze dit proces het beste konden begeleiden, meestal door juist een stapje terug te doen. Zij geven niet het antwoord, maar gaan samen met de kinderen op zoek naar een antwoord. Dat slaat enorm aan.’
‘Contextrijke leren’
Inmiddels zijn in het hele land 128 pedagogisch medewerkers in de kinderopvang geschoold in Techniek&ik. De Pabo-opleiding van Hogeschool Fontys Kind en Educatie heeft een technische module in de opleiding opgenomen. Ook de PW-opleiding van Summa Welzijn gaat van start met een module techniek. ‘Met alle partijen willen we het contextrijke leren mogelijk maken’, vertelt Vermeulen. ‘Daarin is techniek niet iets op papier of iets voor een leuk uitje, het maakt deel uit van de wereld om je heen.’