Gastblog – Spelen is meer dan spelen

Ik word er steeds beter in. Zijn ogen fixeren zich op de toren en zijn hand zwaait– in één beweging- gericht op de hoogste blokjes van rechts naar links. Ha, dit keer zijn de eerste drie lagen van de blokkentoren onaangetast.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Gastblog - Spelen is meer dan spelen

Het spelen met mijn 11 maanden oude zoon bestaat tegenwoordig grotendeels uit het behouden van mijn gebouwde torens met de blokken. Ik bedenk allerlei constructies om mijn toren voor zo ver mogelijk in stand te houden. Zoals ik al zei; ik word er steeds beter in.

Menigeen denkt dat baby’s/ dreumesen spelen voor de leuk. En dat is zeker voor een deel waar. Maar hoe wij op een trial & error- manier leren omgaan met de nieuwste smartphone (met een verkeerde tik ben je al je foto’s kwijt), zo leren die baby’s/dreumesen – en mijn zoon dus ook- op een trial & error-manier hoe de wereld in elkaar steekt en welke invloed zij erop uit kunnen oefenen. Hij probeert eerst lukraak iets te raken en later zal hij leren dat gericht mikken op de onderste laag blokken betekent dat er meer blokken zullen omvallen (en hoe groter de pret).

De kinderopvang is een plek om te spelen. En spelen is leren. Leren over jezelf en leren over anderen, leren hoe de wereld in elkaar steekt en dat in je eigen fantasiespel. Maar ook ‘niet uit te drukken’ emoties en meegemaakte situaties uittekenen of erover praten aan de hand van een boekje. De kinderopvang is een rijke plek met pedagogische professionals die kinderen begeleiden in hun spel. Bij begeleid spelen moedigen pedagogisch medewerkers hun kinderen aan om taal- en cognitieve vaardigheden te ontwikkelen of te gebruiken zoals nieuwe woorden leren, doelen stellen, plannen maken en doorzetten. Uit recent onderzoek blijkt dat hoe hoger de educatieve kwaliteit (waaronder begeleid spel valt) is van een kinderdagverblijf, hoe beter de kinderen hun aandacht gericht kunnen inzetten. Deze aandachtsfunctie is een belangrijk onderdeel van het vermogen om te leren. Spelen zorgt voor een sterke basis die dient als een goede start voor groep 1.

‘Jonge kinderen zijn de blokjes voor de toekomst’

‘Spelen is meer dan spelen’ is het thema van de week van het jonge kind (12-18 april) dit jaar. De bedoeling van deze week is om aandacht te vragen voor de zo belangrijke, eerste jaren van het kind en om te laten zien wat er in het land gebeurt voor jonge kinderen en de gezinnen waarin zij opgroeien. Een mooie gelegenheid om de wethouder of jeugdbeleidambtenaar uit te nodigen om te laten zien hoe jullie kinderdagverblijf, bso of gastouderopvang eruit ziet en wat jullie doen. Of organiseer in die week als gemeente een evenement in het kinderdagverblijf waar je in gesprek gaat met ouders en het pedagogische team over de wensen en behoeften van jonge kinderen en hun gezinnen. Jonge kinderen zijn de blokjes voor de toekomst, hoe stevig is uw blokkentoren?

Kijk eens op www.weekvanhetjongekind.nl

En twitter mee op ##WVHJK15


Deze blog is geschreven door Su’en Verweij – Kwok




Su’en is gezinspedagoge en zet zich in om de pedagogische kwaliteit in de kinderopvang te verbeteren. Tools om het team op pedagogisch gebied verder te helpen en wat werkt om de ontwikkeling van jonge kinderen te bevorderen, zijn een greep uit onderwerpen waarover Su’en adviseert. Ze heeft relevante ervaring in het trainen in, onderzoeken van en adviseren over babyopvang, stabiele groepen, pedagogisch beleid, pedagogisch handelen, welbevinden en betrokkenheid van kinderen. Ook samenwerken met ouders en ouderparticipatie en de samenwerking met onderwijs en jeugdhulp zijn onderdelen van haar werkzaamheden.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.