Wanneer ik hem vraag naar de reden zegt hij het volgende: “De reden dat wij het verkocht hebben is zoals ik hoor van vele kleine ondernemers in de kinderopvang hetzelfde. Regeldruk vanuit de overheid, jarenlange giga krapte in de arbeidsmarkt, veranderingen in de markt en concurrentie van de grote partijen om ons heen. Daarbij kwam voor ons nog een nieuwbouw project bij die er aan komt en we te maken zouden krijgen met een aanbestedingsprocedure, dat wij het dan zouden moeten opnemen tegen grote partijen. Dit was voor ons niet te doen als kleine organisatie waar we de mankracht niet voor hebben. Ik ben bang dat er steeds meer kleine ondernemers gaan stoppen vanwege dezelfde punten”, aldus de kinderopvangondernemer.
Deze tendens lijkt zich in de afgelopen jaren steeds meer voor te zetten. Via diverse verkoop- en bemiddelingsbureaus horen we dezelfde verhalen.
De mate van belangrijkheid van de kleine ondernemer wordt ernstig onderschat. Kleine ondernemers zijn vaak lokaal gevestigd en hebben een grote maatschappelijke waarde in hun omgeving. Doordat zij ouders vaak persoonlijk kennen, korte lijnen binnen de organisatie kunnen zij snel schakelen. Persoonlijke en hoogwaardige kinderopvang is dat wat zij bieden. Plus het feit dat ouders niet hele omwegen hoeven te maken naar het eerstvolgende grotere dorp om hun kinderen op te laten vangen. Ouders hechten veel waarde aan opvang, het liefst zo dicht mogelijk bij huis. Echter, met de beperkte maatschappelijke bestemmingen, zal dit steeds minder voorkomen. Gemeentes voeren complexe langdurige procedures om bestemmingen geschikt te maken voor iets super essentieels als kinderopvang in de buurt van ouders.
Als BVOK voorzitter heb ik het al vaker gezegd. De mate van snelheid van veranderende regel en wetgeving zorgt ervoor dat je als ondernemer constant moet schakelen. In plaats van even een pas op de plaats te kunnen doen en je op het primaire proces te kunnen richten moet je je alweer voorbereiden op nieuwe veranderingen. De veranderingen die er nu aankomen hangen als een zwaard van Damocles boven de hoofden van ondernemers: nieuw stelsel met verzwaarde administratieve lasten, personeelstekorten waar nog veel te weinig op geanticipeerd wordt, herijking van de wet IKK waar net niet de essentie geraakt wordt voor kleine ondernemers. Ondertussen lopen kosten op, wil een ondernemer het liefst zijn of haar uurprijs betaalbaar houden voor ouders maar is er eigenlijk te weinig geld beschikbaar om bijvoorbeeld te toegenomen huurprijzen te kunnen betalen. Grotere partijen hebben door hun grotere opvangcapaciteit meer ruimte in het opvangen van deze kosten.
Daar waar de aandacht bij het kind (en ouder) zou moeten zijn, staat vooral de poespas erom heen centraal. Als je mij vraagt wat ik het liefst zou willen voor de kleine kinderopvang ondernemers: rust en tijd om orde op zaken te stellen, verbeteringen op de werkvloer aan te brengen zodat de kwaliteit van de kinderopvang nog beter wordt en kinderen, ouders en werknemers dit ook gaan merken, dit is namelijk het doel van de kinderopvang ondernemer.
Natascha van der Post, voorzitter van de BrancheVereniging Ondernemers Kinderopvang (BVOK)
Geen woord van gelogen. Jammer als het straks allemaal eenheidsworst is, gevangen in regeltjes.
Helemaal waar! Wij zitten in hetzelfde schuitje met dezelfde redenen. Oersoneel stapt massaal over naar de ‘grote jongens’ om ons heen die meer kunnen beloven dan wij kunnen waarmaken. Morgen voeren we ons eerste verkoop gesprek.
Natascha, wat heb je het to the point verwoord! Kleine ondernemers, als je je stem wilt laten horen en onze krachten wilt bundelen…sluit je aan bij BVOK. Zij maken zich hard voor de kleine Houders.