Gastblog Natalie Camacho – Jasjes

Het aantrekken van de jassen in de kinderopvang is vaak een moment van haasten, onrust en strijd. We zijn geneigd om te gaan waarschuwen, streng toe te spreken of te corrigeren. Gelukkig zijn er andere simpele manieren om kinderen in een gemoedelijke sfeer hun jassen aan te laten trekken.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Nathalie-Camacho-Forsa.jpg
'In deze blog wil ik je inspireren om een andere aanpak uit te proberen die uitgaat van gelijkwaardigheid en respectvolle communicatie.'

Nu het kouder wordt, moeten kinderen weer wennen om de jassen, handschoenen en mutsjes aan te moeten. Er gaat vaak veel tijd ‘verloren’ aan de voorbereiding om naar buiten te gaan. Met als gevolg dat er vaak onrust ontstaat op de gang, omdat de kinderen moeten wachten. Logischerwijs wordt er dan vaak gewaarschuwd en worden de kinderen streng toegesproken.

Tijdens onze opvoed-events en thema-avonden op kinderdagverblijven wordt ons vaker de vraag gesteld hoe je hiermee omgaat zonder te corrigeren. We zijn namelijk gewend om te zeggen; ‘schiet nou eens op, luister nou eens, doe eens rustig, stop met rennen etc.’ Het is vaak lastig om andere effectieve manieren te bedenken omdat we gewend zijn om kinderen aan te spreken op hun gedrag. We zijn vaak zelf zo opgevoed of we leren het tijdens onze opleiding om het gedrag van kinderen te corrigeren. In deze blog wil ik je inspireren om een andere aanpak uit te proberen die uitgaat van gelijkwaardigheid en respectvolle communicatie.

Hieronder lees je wat simpele tips en suggesties hoe je tijdens het ja-aandoen-moment de rust bewaart, strijd voorkomt en tegelijkertijd ervoor zorgt dat kinderen snel naar buiten kunnen.

Maak gebruik van verbeelding

We kunnen veel sterker gebruik maken van de grote fantasie van kinderen (bekijk dit filmpje maar eens:

Kinderen beelden zich in één tel van alles in. Zo zijn ze ineens een kikker, of voelen ze zich een dappere ridder en moeiteloos veranderen ze dan in een gevaarlijke haai. Als je fantasiespel initieert en je gebruikt maakt van de natuurlijke verbeelding, gaan de jassen moeiteloos aan. Je piept bijvoorbeeld als muisjes de jasjes aan, je helpt elkaar als aapjes om de jasjes aan te doen of de ridders helpen de feeën om rustig naar buiten te lopen. Op deze manier transformeer je het ‘moeten’ in een spel en werken kinderen vaak sneller mee.

Maak echt contact

Bij het aantrekken van de jassen zijn we als volwassenen vaak bezig in ons hoofd, want er moet van alles gebeuren. Met als gevolg dat we niet voor de volle 100% aanwezig zijn. Kinderen gaan vaak van alles doen om toch je aandacht te trekken. Ze voelen haarfijn aan als je uit verbinding bent. Bekijk dit filmpje maar eens:

Het helpt om je haastgevoelens even naast je neer te leggen en echt op de grond erbij te gaan zitten. Maak er een gezellig moment van, hiermee versterk je de verbinding in de groep en zo kunnen jullie elkaar helpen. Op deze manier wordt de schreeuw om aandacht vermindert en zorgt de gelijkwaardige verbinding ervoor dat de kinderen sneller meewerken.

Maak gebruik van natuurlijk oorzaak-gevolg

We praten veel tegen kinderen; ‘trek nou je jas aan, het is koud buiten, anders word je ziek.’ Als we onze verbale communicatie vervangen naar actie, zullen de kinderen ons sneller begrijpen. Op het moment dat kinderen zonder jas naar buiten willen en we laten dit gebeuren, zullen ze ervaren dat ze het koud krijgen. Het voelt voor kinderen vaak onlogisch en onprettig om lang te moeten wachten met hun jassen aan. Als ze de kou buiten ervaren, zullen ze heel snel vragen om hun jas en deze vliegensvlug aantrekken. De keren daarop zal je merken dat de jas zonder moeite aan gaat. Je kan hen immers zelfs weer helpen herinneren aan de keer dat ze zonder jas buiten waren.

Nathalie Camacho is mede-oprichter van Forsa (www.versterkdeopvoeding.nl). Zij heeft verschillende functies in de kinderopvang vervuld, van pedagogische medewerker tot vestigingsmanager. Nathalie adviseert en inspireert nu professionals. Daarnaast werkt ze bij veel verschillende kinderopvangorganisaties op de groep als pedagogisch medewerker.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.