Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Gastblog Anneke Wijngaarden – Pedagogisch partnerschap voor meer rust en slaap op de groep

Als trainer en slaapcoach binnen de kinderopvang heb ik als missie om meer rust en slaap binnen de opvang te brengen. Daarbij is pedagogisch partnerschap van groot belang; de samenwerking tussen ouders en opvang.
gastblog-anneke-wijngaarden-pedagogisch-partnerschap-voor-rust-en-slaap
Afbeelding van amyelizabethquinn via Pixabay

Om 16.00 uur heb ik mijn laatste consult van de dag met de ouders van Mara, een dreumes van 15 maanden. Via een videobelgesprek logt vader in vanaf zijn kantoor. Moeder belt wat later gehaast in vanuit de auto. De dag verliep weer anders dan gepland; hun dreumes wilde niet slapen.

Ten einde raad is moeder maar in de auto gesprongen. En nu staat ze, met een slapende Mara op de achterbank, op een parkeerplaats. Ze hopen dat ik hen kan helpen. Ze slapen al anderhalf jaar nauwelijks.

Een vicieuze cirkel

Al vanaf de geboorte gaat slapen moeizaam. Mara is veel wakker in de nacht en slaapt overdag kort of zelfs helemaal niet. Door fysiek leed (koemelkallergie) huilde Mara veel, waardoor ouders hulp boden om in slaap te vallen. Maar inmiddels zijn de dutjes zo kort en wordt Mara zoveel keer wakker in de nacht, dat het de ouders opbreekt. En Mara slaapt nog steeds tussen hen in. Ouders zijn op. Alles draait om slapen en hun werk. En er zijn zorgen rondom hun relatie. Een vicieuze cirkel, maar waar begin je?

We gaan aan de slag en bedenken een plan, dat is hard nodig. Tijd voor meer slaap en rust in dit gezin en zodra dit is bereikt leren we de dreumes op een liefdevolle manier zelf in slaap te vallen.

Slapen op de opvang

Mara gaat drie dagen in de week naar de opvang. Daar gaat het slapen best goed. Ik vraag de ouders wat ze daar voor een bedritueel doen en hoe Mara daar in slaap valt. Ouders weten het niet.

Communiceer met elkaar

Ik adviseer ze een afspraak te maken met de opvang. Want ook al vind ik dat de eindverantwoordelijkheid voor beter slapen thuis ligt, de opvang wil ongetwijfeld meewerken. Maar als je niet met elkaar communiceert en leert van elkaar, wordt het slapen van Mara ook niet beter. Maar door met elkaar om de tafel te zitten en te bespreken welke praktische mogelijkheden er zijn, dán pas kom je samen verder.

Samenwerken met ouders is key

Die avond geef ik een training aan 20 pedagogisch medewerkers. Ik neem ze mee in de wereld van slaap en deel praktische handvatten binnen de mogelijkheden die ze hebben.

Het is keer op keer weer geweldig om te doen. Je ziet letterlijk de kwartjes vallen als ik mijn kennis deel over hoe slapen bij kleine kinderen werkt. En hoe je voor meer rust en slaap op de groep zorgt. We praten over de verschillende methodieken die er zijn en ook de wensen en eisen die ouders meebrengen. Uit liefde; zij willen niets liever dan dat hun kindje goed slaapt op de opvang. Net als de groep pedagogisch medewerkers die tegenover mij zit. Ook zij willen het beste voor alle kindjes. Precies dat wil ik samenbrengen.

Pedagogisch partnerschap voor meer rust en slaap

Helaas merken we bij organisaties nog altijd té weinig samenwerking tussen ouders en opvang. Je kan zoveel van elkaar leren! Naast kennis over hoe slapen werkt, moet er ook vertrouwen zijn tussen pedagogisch medewerkers en ouders. Sámen kom je verder; pedagogisch partnerschap noemen we dat. En hoe mooi is het dat ik daaraan bij mag dragen? Elke dag (nog) weer een beetje meer rust en slaap op de opvang!

Anneke Wijngaarden is trainer in de kinderopvang en slaapcoach bij slaapcoachingspraktijk Bureau van slaap. Met hun liefdevolle methodiek heeft Bureau van slaap al duizenden gezinnen geholpen naar meer slaap en trainen ze pedagogisch medewerkers op het gebied van slaap voor meer rust en slaap op de groep.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.