Belastingdienst vraagt medewerking branche in toeslag-campagne

Om ouders erop te attenderen tijdig wijzigingen voor de kinderopvangtoeslag door te geven aan de Belastingdienst, om fouten in berekeningen te voorkomen, is de Belastingdienst een campagne gestart. De kinderopvangbranche wordt gevraagd hieraan mee te werken.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
iStock

Op 16 september is de overheid een campagne gestart om ouders erop te attenderen tijdig wijzigingen door te geven aan de Belastingdienst/Toeslagen in verband met de kinderopvangtoeslag. Deze campagne is onderdeel van diverse verbeteringen die de Belastingdienst/Toeslagen doorvoert om de dienstverlening te verbeteren en ervoor te zorgen dat ouders elke maand het juiste bedrag ontvangen. De campagne is te zien op radio, tv, online en in printmedia en loopt tot 1 januari 2021.

Ouders informeren

Ouders worden daarnaast geïnformeerd via diverse organisaties die dicht bij ouders staan, zoals kinderopvangorganisaties, gastouderbureaus en oudervertegenwoordigers. De Belastingdienst vraagt kinderopvangorganisaties en gastouderbureaus om hen te helpen bij de communicatie rond de verbeteringen die de afgelopen twee jaar ontwikkeld zijn.

Hulp branche

Hulp van kinderopvangorganisaties wordt gevraagd voor een tweetal verbeteringen:

  • Verbetering 1: werken met actuele gegevens van kinderopvangorganisaties
    Vanaf 1 januari 2021 wordt het voor kinderopvangorganisaties verplicht om maandelijks opvanggegevens aan te leveren. Ter voorbereiding daarop is de afgelopen maanden aan alle kinderopvangorganisaties gevraagd om hiermee te beginnen. Bijna 80% van de kinderopvangorganisaties doet dit nu al. Met maandelijkse opvanggegevens kan de Belastingdienst ouders in de toekomst eerder een signaal geven als hun gegevens voor de kinderopvangtoeslag waarschijnlijk niet meer kloppen. Daarmee herinnert de Belastingdienst ouders eraan hun gegevens te controleren en een wijziging door te geven als dat nodig is. Daardoor wordt de kans op het terugbetalen van toeslag kleiner. Wellicht krijgen ondernemers vragen van ouders over het delen van hun gegevens met de Belastingdienst. De digitale toolkit die is ontwikkeld bevat een Q&A om vragen hierover te kunnen beantwoorden.
  • Verbetering 2: app Kinderopvangtoeslag
    Op 2 juli 2020 is de app Kinderopvangtoeslag gelanceerd. Hiermee kunnen ouders snel en gemakkelijk wijzigingen doorgeven. Daarnaast kan de Belastingdienst hen met behulp van de door de kinderopvang aangeleverde gegevens ook een signaal geven via de app. Bijvoorbeeld als hun kinderopvangtoeslag waarschijnlijk niet meer klopt. De eventuele wijziging kan dan direct via de app worden doorgegeven. De Belastingdienst waardeert het als de kinderopvang ouders wijst op deze app. Kijk op toeslagen.nl en zoek naar ‘app Kinderopvangtoeslag’ voor meer informatie. Je vindt de app in de app-stores onder de naam ‘Kinderopvangtoeslag’.

Digitale toolkit

De Belastingdienst heeft een digitale toolkit (hulppakket) ontwikkeld. Deze kunnen kinderopvangorganisaties gebruiken om ouders te informeren over hoe het toeslagproces werkt en waarom het zo belangrijk is om wijzigingen meteen door te geven. Lees hier de brief waarin de Belastingdienst dit toelicht.

Deze toolkit is ontwikkeld als onderdeel van de campagne over kinderopvangtoeslag en bestaat onder andere uit een tv-commercial, radiospotjes, een online-video en artikelen in tijdschriften en online. De communicatiemiddelen zijn aan te passen aan de eigen (huis)stijl.

  • Nieuwsbericht-items
  • Kant-en-klare social media posts
  • Beeldmateriaal
  • Een Q&A met veelgestelde vragen van ouders
  • Poster
  • Folder
  • Infographic

Bron: maatschappelijkekinderopvang.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.