De meeste klachten gingen over een kinderdagverblijf (138), gevolgd door buitenschoolse opvang (64) en gastouderopvang (58). Dat meldt De Geschillencommissie in haar jaarverslag over 2017. Het Klachtenloket Kinderopvang bestaat sinds 2016 en ondersteunt kinderopvangorganisaties, oudercommissies en ouders bij vragen en klachten over de kinderopvang en bij het vinden van een passende oplossing.
Groei
De 80 procent groei is te verklaren doordat kinderopvangorganisaties, veldpartijen en het klachtenloket het afgelopen jaar investeerden in de naamsbekendheid. In 2017 gaf het loket ook in 3337 telefoongesprekken advies, en bijna 45.000 unieke bezoekers bekeken de website.
Afhandelen
‘Van de 283 zaken konden we 278 zaken in 2017 afhandelen. Dat deden we gemiddeld binnen drie dagen. In 32 zaken konden partijen de klacht met bemiddeling oplossen. In twee zaken werd een mediator ingezet. In 72 klachten werden de ouders doorverwezen naar de Geschillencommissie Kinderopvang. De overige zaken kon de klacht met advies en informatie voorkomen worden of vroegtijdig worden opgelost’, stelt het loket in haar jaarverslag.
Jellesma
BOinK-voorzitter Gjalt Jellesma geeft zijn reactie in een voorwoord: ‘Wanneer het om jonge kinderen gaat is de gevoeligheid groot en is het daarom belangrijk dat geschillen snel worden opgelost. Daarbij moet bedacht worden dat er vaak al langere tijd sprake is van een probleem of conflict voordat een klacht of geschil de Stichting Geschillencommissie bereikt. Ouders en oudercommissies moeten met vertrouwen gebruik kunnen maken van kinderopvang en in geval van conflicten/geschillen staat dat vertrouwen onder druk. Het is dan ook van groot belang dat de doorlooptijd zo kort mogelijk is. De gemiddelde doorlooptijd van alle Geschillencommissies die bij de Stichting Geschillencommissie zijn aangesloten bedraagt bijna 3,5 maand. Het is verheugend om te zien dat de doorlooptijd bij de Geschillencommissie Kinderopvang ruim 3 weken korter is.’
Klachtenloket
Het Klachtenloket Kinderopvang is bedoeld voor kinderopvangorganisaties, ouders en oudercommissies die vragen hebben over de gang van zaken bij de kinderopvang. Het is een laagdrempelig loket waar zij terecht kunnen voor informatie, advies, bemiddeling en mediation. Als bemiddeling of mediation geen oplossing biedt, kan de klacht voorgelegd worden aan de Geschillencommissie Kinderopvang; het is dan een geschil geworden. De commissie doet een uitspraak, waar beide partijen zich aan moeten houden. Een ouder(commissie) kan ook zelf besluiten direct naar De Geschillencommissie Kinderopvang te gaan zonder tussenkomst van het Klachtenloket Kinderopvang.
Klik hier voor het jaarverslag van het Klachtenloket Kinderopvang >>
Minder klachten dan handhaving vanuit de inspectie. Dat is een uitstekend resultaat in een branche met meer dan 100.000 werkenden!