Zonbescherming hoort bij de dagelijkse zorg voor kinderen’

De Zonnetjesweek van het Huidfonds groeide in twee jaar uit tot een preventieweek waar dit jaar ruim 1.600 kinderopvanglocaties, peuterspeelzalen en gastouders aan meededen. Wij spraken met Jantine van ’t Klooster, directeur-bestuurder van het Huidfonds, over het belang van zonbescherming bij jonge kinderen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
iStock

Iedere pedagogisch medewerker weet dat de (kinder)huid goed beschermd moet worden tegen de zon. Toch leven er nog veel vragen over hoe je dat zo goed mogelijk doet. Om meer aandacht te vragen voor zonbescherming op de kinderopvang, organiseerde het Huidfonds in het voorjaar van 2018 de eerste Zonnetjesweek. 115 kinderopvanglocaties en gastouders deden mee; zij kregen meer informatie over zonbescherming bij jonge kinderen.

1.633 locaties

In een jaar tijd groeide de belangstelling voor de Zonnetjesweek flink: in april 2019 sloten 1.633 kinderopvanglocaties en gastouders zich aan bij de preventiecampagne. Blijkbaar is er nog altijd behoefte aan meer informatie over goede zonbescherming van baby’s en peuters. We spraken met Jantine van ’t Klooster, directeur-bestuurder bij het Huidfonds. Waarom is er nog altijd veel belangstelling voor zonbescherming?

Behoefte

Jantine: ‘In 2016 hebben we praktijkonderzoek gedaan bij kinderopvanglocaties in de Randstad. Ook bij ons stond de vraag centraal: is er behoefte aan een themaweek rondom zonbescherming? Zijn er insmeerprotocollen? Hoe goed worden die nageleefd? Zijn de pm’ers ermee bezig dat zonbescherming ook onderdeel is van de dagelijkse zorg die zij leveren? Het bleek dat er behoefte was aan meer aandacht voor dit onderwerp. Dat was voor ons reden om een jaarlijkse themaweek te organiseren, gericht op de kinderopvangbranche: de Zonnetjesweek.’

Insmeerlied

Het Huidfonds wil kinderopvanglocaties en gastouders tools bieden om zonbescherming onder de aandacht te brengen op de locaties en vooral ook bij ouders en de kinderen zelf. Spelenderwijs kunnen ze met kinderen bijvoorbeeld het insmeerlied ‘In de Zonneschijn’ zingen en op een laagdrempelige manier ouders en medewerkers voorlichten.

Pm’ers

‘Per pedagogisch medewerker zie je veel verschil in de houding richting zonbescherming. Sommigen zijn heel actief en goed geïnformeerd, anderen weten nog heel weinig’, vertelt Jantine. ‘Het mooiste zou zijn als er landelijke richtlijnen komen, een zonneprotocol gericht op jonge kinderen van 0 tot 4 jaar oud. Zo weten medewerkers waar ze aan toe zijn en hoe te handelen bij elk type zonnekracht.’

Zonnekracht

Wat lang niet iedereen weet, binnen én buiten de kinderopvangbranche, is bijvoorbeeld de sterkte van zonnekracht. Jantine: ‘Laatst was de zonnekracht heel sterk, maar het waaide en het was koud. Voor sommigen geen reden om de kinderen in te smeren, terwijl ze ook met dat weer binnen vijftien minuten kunnen verbranden.’

Schaduwplekken

Het valt Jantine op dat veel kinderopvanglocaties geen schaduwplekken hebben. ‘Zoals een zandbak die vol in de zon staat, zonder schaduwdoek. Dat is een gemiste kans. Span een doek boven de zandbak of een klimrek en je hebt de eerste winst al behaald. Kijk kritisch naar de locatie: waar zitten de kinderen graag? Zorg daar voor goede schaduwplekken.’

Zonbescherming

Waarom is goede zonbescherming bij jonge kinderen essentieel? ‘Zonschade die je in je jeugd opdoet, uit zich pas op latere leeftijd’, legt Jantine uit. ‘Als je valt heb je een kapotte knie. We zorgen ervoor dat kinderen niet vallen, omdat ze daar meteen last van hebben. De voordelen van goede zonbescherming zijn pas later zichtbaar, maar hoort bij de zorg van nu. We willen naar kinderen een positieve boodschap brengen. Maak het insmeren leuk, laten we kinderen opvoeden met de wetenschap dat zonbescherming erbij hoort. Dat zij dat begrijpen, gewoon gaan vinden. We hopen dat er uiteindelijk een huidkankervrije generatie opgroeit, en daar hebben we veel hulp bij nodig.’

Tips

Jantine heeft de volgende tips voor pedagogisch medewerkers en gastouders: ‘Maak er een spelletje van, maak insmeren leuk. Zorg dat je kinderen een half uur vóór het naar buiten gaan insmeert. Zorg dat je zelf goed geïnformeerd bent over de risico’s van de zon, maak met je collega’s afspraken omtrent zonbescherming op de locatie. Wie doet wat? Wanneer doen we wat? Samen zijn we verantwoordelijk voor die kinderen. Een superbelangrijke taak.’

Zonnebrandcrème

Het advies is daarnaast om elk jaar nieuwe tubes zonnebrandcrème te kopen. ‘De SPF-factor loopt terug en flessen of tubes worden na een tijdje vies, er komen allerlei bacteriën in. Gebruik voor de kinderhuid minimaal factor 30. Houdt baby’s helemaal uit de zon. Kijk op de verpakking hoe lang een product houdbaar is. Soms is dat maar zes maanden (6M) en soms 12 (12M). Loop geen risico en zorg dat je het product niet te lang bewaart.’

Zonnetjesweek 2020

Het Huidfonds hoopt het aantal aanmeldingen voor de Zonnetjesweek in 2020 te verdubbelen. ‘We hopen dat we zo’n 3.000 deelnemende locaties bereiken. Houd onze website en social media in de gaten. Schrijf je in, doe mee, zorg dat je op jouw locatie met collega’s praat over zonbescherming. De Zonnetjesweek is ook een goed moment om ouders te laten zien dat jullie je verantwoording nemen als het gaat om goede zonbescherming.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.