Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Wijzigingen in arbeidsrecht: voorspelbare arbeidsvoorwaarden, studiekostenbeding en nevenwerkzaamheden

Medewerkers in de kinderopvang opgelet: per 1 augustus 2022 treedt de ‘Wet Transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden’ in werking. Deze wet kan ook een (positief) effect hebben op jouw werk in de kinderopvang. De Brancheorganisatie Kinderopvang legt de belangrijkste nieuwe bepalingen van de wet voor je uit.
Fotolia

Voorspelbare arbeidsvoorwaarden

Werkgevers moeten per 1 augustus schriftelijk na indiensttreding (uiterlijk binnen 1 week c.q. 1 maand) informatie verstrekken over de ‘essentiële aspecten’ van de arbeidsovereenkomst (o.a. concrete vakantie- en verlofregelingen, opleidingsbeleid en procedures bij ontslag). Ook moeten werkgevers een zo voorspelbaar mogelijk werkpatroon creëren voor medewerkers met een oproepcontract. In ieder geval moet worden gewerkt met referentiedagen en moet een werkverzoek vier dagen van tevoren worden gedaan.

Studiekostenbeding

Een werkgever mag de kosten van verplichte opleidingen niet langer verhalen op de werknemer via een studiekostenbeding. Ook moet de werkgever de werknemer in staat stellen de opleiding onder werktijd te volgen. Voor studies, cursussen en opleidingen die niet verplicht zijn, blijft een studiekostenbeding wél mogelijk.

Nevenwerkzaamheden

In de nieuwe wet mag een werkgever een werknemer niet langer belemmeren om buiten het werkrooster voor een andere werkgever te werken. Een werkgever moet daarvoor een goede reden (objectieve rechtvaardiging) hebben. Het nevenwerkzaamhedenbeding is nietig als de werkgever geen goede reden heeft.

In het wetsvoorstel is extra bescherming opgenomen voor werknemers die een beroep doen op bovenstaande rechten. Een werknemer mag hierom dus niet worden ontslagen of worden benadeeld.

In tijden van personeelskrapte is het niet alleen zaak om nieuwe medewerkers te vinden, maar misschien nog wel belangrijker om ze te behouden. Door de medewerkersreis optimaal in te richten versterk je de relatie met je personeel. Directeur van Kindergarden Nicole Krabbenborg weet hier alles van en zet zich samen met haar collega’s volop in om die reis bij Kindergarden zo mooi mogelijk te maken. Lees hier het interview >>

Bron: BK

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.