Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Werf en bind medewerkers met e-book ‘Medewerkersreis voor kinderopvang’

karinbroeren
Door het enorme personeelstekort in de branche is het belangrijker dan ooit om een aantrekkelijke werkgever te zijn voor medewerkers. Het nieuwe e-book ‘Medewerkersreis voor kinderopvang’ van Kinderopvang Werkt! helpt hierbij op weg.
ebook medewerkersreis voor kinderopvang
iStock

Het e-book van Kinderopvang Werkt! is uitgebracht naar aanleiding van een pilot met elf kinderopvangorganisaties. Door middel van een quickscan kun je achterhalen hoe aantrekkelijk jouw organisatie is voor huidige en toekomstige medewerkers. Vervolgens vind je bij iedere fase van de medewerkersreis opdrachten en tips om een aantrekkelijke(re) werkgever te worden.

Pilot

Onder leiding van Davina Koudijs van Kinderopvang werkt! en Juliëtte Haarsma van Stichting Kinderopvang Gorinchem (SKG) hebben elf kinderopvang-organisaties hun medewerkersreis in kaart gebracht. Iedere organisatie heeft haar medewerkersreis verbeterd en een concreet actieplan opgesteld om de medewerkersreis (verder) vorm te geven in de eigen organisatie. De opbrengsten uit de pilot worden nu gedeeld met het veld. Met de tips, opdrachten, het stappenplan en de quickscan kunnen organisaties direct aan de slag om te werken aan werving en behoud.

De medewerkersreis in vijf stappen

De ‘medewerkersreis’ is een methode voor organisaties om medewerkers aan zich te binden. Je kunt tenslotte wel veel medewerkers binnenhalen, maar zolang je ze niet aan je bindt is het dweilen met de kraan open. Gelukkige medewerkers brengen een positieve sfeer mee, presteren beter én blijven langer in dienst. Precies wat je op dit moment wil, nu het personeelstekort dramatisch toeneemt.

De medewerkersreis bestaat uit vijf stappen. Dit zijn allemaal momenten waarop de relatie tussen werkgever en werknemer kan worden versterkt.

  1. Werven en solliciteren: als je goed weet wie je als organisatie bent en waar je voor staat, kun je gericht zoeken naar nieuwe medewerkers die bij jouw organisatie passen.
  2. Welkom en inwerken: de eerste week en eerste maanden zijn cruciaal voor het behouden van nieuwe medewerkers.
  3. Werk en ontwikkeling: dit deel gaat over hoe je medewerkers naar hun werk komen, hoe ze zich door de jaren heen ontwikkelen en hoe ze zich blijven inzetten in hun werk.
  4. Afscheid en contact houden: voor medewerkers is een goed afscheid van groot belang. Daarom is het belangrijk om de vertrekkende medewerker te betrekken.
  5. Waarderen: het ‘zien’ van mensen en het ‘zich gehoord voelen’ om wat ze doen en om wie ze zijn.

Toepassen

De invulling van de medewerkersreis is voor iedere kinderopvangorganisatie anders. Onderzoek wat al goed gaat, wat beter kan en waar er veel winst te behalen is. Door de belangrijkste contactmomenten opnieuw in te richten, kun je de ervaringen van medewerkers positief beïnvloeden.

Het e-book ‘Medewerkersreis voor kinderopvang’ is te downloaden op de website van Kinderopvang Werkt! >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.