Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Tijd voor online scholing

‘Een nare tijd. Dat zal iedereen beamen. Maar naast alle ellende, biedt de coronacrisis ook kansen. Wij maken van de nood een deugd en bieden thuiszittende collega’s digitale masterclasses aan, met interessante lessen over pedagogiek. Het loopt storm.’
Pedagogisch medewerker en assistent-manager Kitty Boendermaker

Dat zegt pedagoog Linda Boon in een interview met Kinderopvang Werkt!

Linda is lid van het managementteam van De Kleine Wereld. Ook deze organisatie in de kinderopvang draait op dit moment alleen noodopvang, voor ouders met vitale beroepen en kinderen in kwetsbare situaties. Veel van de honderdtachtig pedagogische medewerkers zitten daarom regelmatig noodgedwongen thuis.

Online educatie

En wat doe je dan? Van dit nadeel een voordeel maken, legt Linda uit. Permanente online educatie stond al op de agenda en is nu een stuk in de tijd naar voren getrokken. ‘Op dit moment bieden we meer dan tien masterclasses aan via de digitale leeromgeving van de Kinderopvang Academie. Met titels als Ontwikkeling van het brein, Observeren kun je leren en Spelontwikkeling voor kinderen van nul tot vier jaar. Compleet met theorie, filmpjes, opgaven en feedback door de coaches van De Kleine Wereld.’

Tijd voor kwaliteit

‘Voorheen vond veel aanbod ‘live’ plaats, zoals de seminars over voeding tijdens de zogenaamde academiedagen op het hoofdkantoor in Amsterdam. Collega’s in de schoolbanken, de coach voor de klas. Dat lijkt alweer een eeuwigheid geleden’, zegt Linda.

‘De digitale academie draait op volle toeren. Seminars worden webinars. E-learning cursussen over theorie rond EHBO en BHV staan ook eerder op het programma. Dat scheelt straks een boel tijd en overuren. En we bieden ook alvast de taaltoets en babyscholing aan: verplichte stof in het kader van de Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang. Ook dat vormt een mooi voorschot op de toekomst. Alles zit overigens vol: vier groepen met elk twintig cursisten. Maar onze coaches staan klaar om medewerkers adequaat bij te staan. Normaal doen ze dat op een van de vestigingen, in de vorm van praktijkbegeleiding. Nu werken ze zich online een slag in de rondte.’

Tijd voor saamhorigheid

Volgens de pedagogiekmanager overtreft ook het aantal aanmeldingen voor de tien masterclasses elke verwachting: vijfentwintig personen per cursus is geen uitzondering. Een van haar taken is het aansturen van de vijf coaches bij de Kleine Wereld. Nu springt Linda zelf bij als coach om de begeleiding van de vele cursisten in goede banen te leiden.

‘Sowieso is de saamhorigheid hoog binnen deze club. En door de crisis is dat alleen maar gegroeid. Collega’s komen meteen in actie als iemand ziek of verkouden is. Met z’n allen de klus klaren, dat leeft enorm. Die betrokkenheid zie je terug bij de masterclasses. Niemand haakt af, iedereen wil de extra vrije tijd optimaal benutten. Wat ook helpt: het zijn onderwerpen waar veel vraag naar is. De medewerkers hebben zelf voor een deel het aanbod bepaald.’

Wennen

‘Het is wennen: studeren achter de laptop’, zegt Kitty Boendermaker. Pedagogisch medewerker en assistent-manager. ‘Maar als ik eenmaal de slag te pakken heb, dan lukt het prima. Bovendien is het stof, die je meteen kunt toepassen in de praktijk. Zoals de masterclass over het jonge brein: wat gebeurt er bijvoorbeeld in de bovenkamer van een dreumes als je die alleen laat in een ruimte? Ik zit uiteraard niet fulltime te blokken, maar ben ook op de vestiging om noodopvang te bieden. Of ga langs bij de kinderen die thuis zijn om juist in deze tijd contact te houden met de kinderen. Om een werkje te brengen bijvoorbeeld. Maar wel op gepaste afstand.’

Bron: Kinderopvang Werkt!

Meer tips?

Bekijk de overzichtspagina ‘Werken in tijden van corona’

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.