‘Startende gastouderbureaus intensiever inspecteren’

De Brancheorganisatie heeft geschokt gereageerd op het nieuws van de grootschalige fraude in de gastouderopvang. Deze ontdekking van de Belastingdienst toont volgens directeur Lex Staal aan dat de controle op startende gastouderbureaus intensiever moet.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
<p>'De laatste jaren zijn regels aangescherpt en is het toezicht geïntensiveerd. Juist door deze maatregelen komen nu de rotte appels boven.'</p>
'De laatste jaren zijn regels aangescherpt en is het toezicht geïntensiveerd. Juist door deze maatregelen komen nu de rotte appels boven.' - Foto: ANP

Nu krijgen gastouderbureaus bij het begin één controle van de GGD. Als het aan de Brancheorganisatie ligt, voeren de GGD en de Belastingdienst voortaan samen minimaal twee controles per jaar uit bij startende gastouderbureaus. Op die manier komen de rotte appels sneller boven.

Regels aangescherpt

Het nieuws over de fraude van 32 gastouderbureaus, na een administratiecontrole bij 82 gastouderbureaus, heeft er flink ingehakt in de branche. Lex Staal, directeur Brancheorganisatie Kinderopvang: ‘We zijn geschrokken van dit nieuws. Als branche werken we juist intensief samen met het ministerie en de Belastingdienst om fraude en fouten te verminderen. De laatste jaren zijn regels aangescherpt en is het toezicht geïntensiveerd. Juist door deze maatregelen komen nu de rotte appels boven.’

De Belastingdienst ontdekte dat 32 gastouderbureaus sjoemelden met de aanvraag van kinderopvangtoeslag voor kinderen die helemaal niet naar de gastouder gingen. Of ze vroegen toeslag voor meer uren aan dan er daadwerkelijk opvang had plaatsgevonden. Voor hoeveel geld er gefraudeerd is, is nog niet exact bekend. Maar het gaat waarschijnlijk om miljoenen euro’s. Lees meer >>

5 REACTIES

  1. Onvoorstelbaar dat het nog steeds mis gaat. Inderdaad het is vanaf 2005 in de tijd van Sharon Dijksma. Als ervaren gastouderbureau hebben we altijd gezegd dat dit mis zou gaan. Ik herinner me nog de mensen van CMK, Hop Marjanneke etc. , die van de ene op de andere dag ontsalg kregen. Deze bureau’s hadden altijd keurig de controle over de uren die een werknemer had gemaakt. Alles werd gecontroleerd en door ons gastouderbureau werd een handtekening gezet onder het aantal uren wat afgenomen werd door het gezin. Een waterdicht systeem was het. Totdat de belastingdienst de controle ging overnemen.Bijzonder was ook de eerste bijeenkomst, na de nieuwe regelgeving in 2005 in Ede. We zagen opeens mannen in een net pak met een grote aktetas. Normaal gesproken waren het vrouwen, en een hele enkele man.Er was geld te verdienen!!!

  2. Lees alle reacties
  3. Er wordt al gefraudeerd in de gastouders opvang sinds deze in 2005 in het leven is geroepen door Sharon Dijksma. Onder andere de oma en opa opvang. Miljardenfraude sinds de oprichting dus. Niet alleen alle startende maar ook alle zittende gastouders en de bureaus beter controleren. De opleidingseisen verhogen.
    Zowel de politiek als GGD als de Belastingdienst hebben hier een taak.
    In 2013-2014 is slechts 10% geïnspecteerd door de GGD. Dit is ook genoegzaam bekend.

  4. Dit is weer een typische vlucht naar voren van de branche organisatie.
    Oud nieuws inderdaad.
    In mijn praktijk zie ik dat bonafide -niet startende – gastouderbureaus die onvoorstelbaar veel tijd kwijt zijn aan de de steekproefsgewijze gecombineerde controles van de GGD/Belastingdienst, die op z’n zachtst gezegd niet erg zorgvuldig verlopen, waarbij gegevens worden opgevraagd die deze beide instanties soms redelijkerwijs niet nodig hebben bij het uitoefenen van hun toezichthoudende taak en waar met name de Belastingdienst er een handje van heeft om telkens weer gegevens op te vragen die ook nog eens in een voor haar gewenst format moeten worden opgehoest. Hoezo makkelijker kunnen we het niet maken?
    Daarnaast zijn GGD inspecteurs die uit een andere regio komen dan waar een gastouderbureau gevestigd is, in veel gevallen niet eens formeel gemachtigd conform de Wko door de betreffende gemeenten om daar toezicht te houden. De overheid vindt het klaarblijkelijk niet nodig om zich zelf onverkort aan de regels te houden

  5. Het was geen intensieve belastingcontrole over alle 700 gastouderbureaus. Jammer dat dat er staat. Het is al erg genoeg voor de branche. Dan hoeft het niet erger gemaakt te worden.
    In het complete rapport waar het volgende in te lezen valt:
    Het onderzoek ging over de jaren 2008 tot en met begin 2011. De bureaus die bezocht waren, waren al in beeld bij de GGD en de belastingdienst. Het ging dus niet om een lukrake steekproef, het waren echt gericht bezoeken bij gastouderbureaus waarbij men al wist dat ze zaken niet op orde hadden.
    Van de gecontroleerde bureaus waren er 5 die echt met toeslagen sjoemelde, de rest waren onregelmatigheden met inkomstenbelasting, uitkeringen en hiaten in de administratie.
    In het rapport zelf wordt gelukkig nog de nuance ook al gemaakt, dat het systeem sinds hun onderzoek meermalen aangepast is om fraude te bestrijden.
    http://www.rtlnieuws.nl/…/04/14/eindrapportgastouders.pdf

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.