Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Scholen beschermen kinderen te veel

Kleine kinderen leren op scholen niet om tijdens het spelen grenzen te verleggen en risico's te nemen. In plaats daarvan worden ze beschermd en afgeremd door onduidelijke veiligheidsvoorschriften. Dit concluderen Belgische onderzoekers van de Katholieke Hogeschool Leuven.
Scholen beschermen kinderen te veel
Foto: ANP

Risico’s inschatten, ze herkennen en ernaar handelen geeft kinderen zelfvertrouwen, zeggen de onderzoekers. Dat leidt tot minder ongelukken op het schoolplein. Zij concluderen dat scholen in Duitsland, Groot-Brittannië, Denemarken en Canada verder zijn in deze aanpak waar Belgische scholen nog van kunnen leren.

Ontdektuinen

Veel bso-medewerkers en -managers merken dat kinderen in Nederland ook steeds voorzichtiger worden opgevoed door ouders en andere opvoeders. Het resulteert in een toenemende behoefte aan buitenruimten waar wat te ontdekken valt. Maar niet iedere bso durft zo’n buitenruimte aan. Bang voor de GGD-inspectie en bang voor de reactie van ouders. Dat terwijl nooit bewezen is dat kinderen in een speelruimte met meer risico’s ook vaker valpartijen meemaken.

Echte messen

Voor het onderzoek van KH Leuven kregen kinderen diverse activiteiten voorgelegd. Ze mochten fietsen op plankjes die ze zelf hoger of lager konden zetten, constructies bouwen en erop klimmen om appels te plukken en koken met echte messen. Leerkrachten hoefden amper in te grijpen. Kinderen voelden zelf aan wanneer een risico voor hen te groot was en wanneer niet. De onderzoekers zagen ook dat de kinderen genoten van het avontuurlijke spel.

Zelf inschatten

Zij vinden dat Belgische scholen activiteiten moeten invoeren voor kinderen van 3 tot 8 jaar oud waar een aanvaardbaar risico aan verbonden is. Als voorbeeld noemen ze activiteiten met hamers en scharen, bruggen bouwen en spelen met fietsen. ‘Het gaat er niet om dat kinderen gevaarlijk spelen, het gaat er om dat ze een riskante situatie herkennen en dat ze zelf inschatten of ze eraan deelnemen’, zegt onderzoeker Els Bertrands.

1 REACTIE

  1. niet alleen scholen beschermen kinderen te veel, vooral door de regels die er zijn en door de GGD uitgevoerd moeten worden wordt je klem gezet.
    Het lijkt wel of kinderen tegenwoordig niet meer mogen spelen in een natuurlijke omgeving ze zouden weleens kunnen struikelen over een boomwortel of zich kunnen prikken aan een tak of……..Natuurlijk probeer je echte ongelukken uit te sluiten maar is een blauwe plek echt zo erg? Kinderen leren door vallen en opstaan zowel letterlijk als figuurlijk. Mijn moeder zei altijd zonder blauwe plekken,schrammen en bulten wordt je niet groot!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.