RDW keurt nieuwe stint af

Een tegenslag in het stint-dossier: de RDW heeft de aangepaste stint afgekeurd. Dat meldt minister Cora van Nieuwenhuizen. Zij zegt het advies van de RDW op te volgen. Achter de schermen werkt de fabrikant aan de verbeterpunten.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Zo zou de Stint 2019 eruit zien. Beeld: Stintum

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) volgt het advies van de keuringsinstantie op en laat de stint nog niet toe op de weg. Dat schrijft ze aan de Tweede Kamer. “Ik volg het advies van de RDW. De aanvraag tot aanwijzing van de aangeboden versies van de Stint als bijzondere bromfiets wordt dus niet gehonoreerd.” Een woordvoerder van het ministerie kan niet zeggen hoeveel vertraging de stint door de beslissing oploopt.

Verbeteringen

Het voertuig is op essentiële punten verbeterd, meldt de RDW aan het ministerie van Infrastructuur. Het voertuig is verbeterd door de dubbel uitgevoerde mechanische remmen, de stuurkolom met bedieningsorganen, de gordels en de innovatieve beensteun.

‘Geen positief advies’

Het voertuig voldoet volgens de RDW “op de meeste hoofdonderdelen aan de eisen van de beleidsregel. Ook voldoet het voertuig aan de TNO-aanbevelingen. Er zijn echter op dit moment nog wel een aantal openstaande punten. Hierdoor kan er geen positief advies worden afgegeven”.

Zitplaatsen

Hoewel de RDW benoemt dat de tien zitplaatsen er maximaal acht mogen zijn, volgens de beleidsregel, zijn alle tien de zitplaatsen op sterkte beoordeeld met positief resultaat. In het tijdelijke toelatingskader mag de stint voorlopig tien zitplaatsen hebben. Mogelijk worden die teruggebracht tot acht.

Afkeur

Een van de drie beoordeelde voertuigen haalde een constructiesnelheid van 20 kilometer per uur. “De RDW adviseert om de maximale constructiesnelheid te beperken tot 17 kilometer per uur, omdat bij uitwijktesten is gebleken dat het voertuig bij hogere snelheden en een ongunstige belading kantelgevaar vertoont.” Ook mist er nog een onderbouwing voor de afwezigheid van beschermingsstructuren aan de voor- en achterzijde.

Fabrikant

In totaal zijn er tien openstaande punten die ingevuld moeten worden, voordat het voortuig voldoet. De RDW laat weten dat de fabrikant zelf heeft aangegeven verbeteringen te willen aanbrengen die los staan van de eisen. De directeur van de fabrikant van de stint, Edwin Renzen, noemt de beslissing een tussenstap in het proces. Hij zal in september een nieuwe aanvraag indienen. ‘Het goede nieuws is: de hele aanvraag is doorlopen en alle punten die nog aandacht nodig hebben zijn nu duidelijk. En die gaan we aanpassen.’

Bron: ANP

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.