Programma Tel mee met taal verlengd tot 2024

De regering investeert de komende vijf jaar bijna € 125 miljoen in de aanpak van laaggeletterdheid bij volwassenen en leesbevordering en taalstimulering bij kinderen. Het kabinet verlengt het programma Tel mee met taal en gaat door met programma's als BoekStartCoach en de Bibliotheek op school.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
AdobeStock

In een Kamerbrief over het plan van aanpak laaggeletterdheid schrijft het kabinet dat de hoofddoelstellingen van het huidige programma Tel mee met Taal zijn behaald. Er is onder meer veel aandacht geweest voor het bevorderen van leesplezier bij kinderen. Het kabinet verlengt het programma Tel mee met taal met vijf jaar (2019-2024).

Blijvende inzet op leesplezier

De regering zal de komende tijd verschillende maatregelen nemen om de doelstellingen van het programma te bereiken. ‘Naast de inspanningen om de basisvaardigheden van volwassenen te verhogen, en de inzet van het reguliere onderwijs voor kinderen en jongeren, is een blijvende inzet op leesplezier nodig,’ schrijft de regering. ‘Binnen Tel mee met Taal zal daarom worden geïnvesteerd in een herkenbare preventieve aanpak via bibliotheken als aanvulling op het gemeentelijke onderwijsachterstandenbeleid en de inzet binnen het basis- en voortgezet onderwijs, de kinderopvang en jeugdgezondheidszorg.’

Minister van Engelhovenminister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap schrijft te blijven investeren in leesbevordering via programma’s als BoekStartCoach en de Bibliotheek op school. ‘Hiervoor is inzet van de gemeente, de bibliotheek, de school en de kinderopvang vereist.’

Extra investering laagtaalvaardige ouders

Daarnaast zal -in aanvulling op de generieke inzet op leesbevordering- de komende jaren gemiddeld ruim € 2 miljoen per jaar geïnvesteerd in initiatieven specifiek voor het bereiken van laagtaalvaardige ouders. Het kan hierbij gaan om een taaltraject voor ouders, maar ook om activiteiten gericht op betere communicatie met een instelling, beter leren (voor)lezen, training om gesprekken met leraren of zorgverleners te voeren, of activiteiten om een educatief thuismilieu te bevorderen. Hiervoor wordt een meerjarige subsidieregeling beschikbaar gesteld.

Lees ook: Soms wordt aangenomen dat jonge kinderen een taal automatisch opzuigen. Maar het is belangrijk om de taal aan te bieden, schrijven onderzoekers aan de Universiteit Utrecht. Bij het stimuleren van de taalontwikkeling van jonge kinderen gaat het volgens hen om de drie T’s: Talk much, Tune in en Take turns. En pm’ers hebben daarbij een belangrijke rol. Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.