Oproep: Kind nog niet zindelijk op de bso?

In elke kleuterklas zit gemiddeld één kind dat nog niet zindelijk is, blijkt uit onderzoek. Dat is niet alleen een probleem voor leerkrachten, ook pedagogisch medewerkers van de buitenschoolse opvang moeten daarmee dealen. Maar hoe doe je dat het beste?

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
iStock

Kinderen nu zijn zeven tot twaalf maanden later zindelijk dan dertig jaar geleden. ‘Op de ergste dagen kreeg ik acht natte broeken mee van school en de naschoolse opvang’, vertelt een moeder aan het NRC. Haar 6-jarige dochter was niet zindelijk toen ze op 4-jarige leeftijd naar de basisschool en de naschoolse opvang ging. Van school mocht het meisje geen luier om, omdat ze het ‘moest leren’.

Stress

Het niet op tijd zindelijk krijgen van jonge kinderen (het liefst vóórdat zij naar de basisschool gaan), levert voor ouders vaak stress op. Maar ook als pedagogisch medewerker kan je ermee te maken krijgen: een kind van basisschoolleeftijd is nog niet zindelijk en je hebt geen tijd om daar steeds op te letten of het kind te helpen bij het verschonen. Tegelijk wil je niet dat het kind zich onveilig voelt of misschien zelfs gepest wordt door andere kinderen op de groep.

Oproep

Herkenbaar? Voor een artikel voor onze abonnees op Kinderopvangtotaal.nl zijn wij op zoek naar kinderopvangprofessionals die meemaken dat kinderen nog niet zindelijk zijn op de buitenschoolse opvang. Hoe ga jij daarmee om? Heb je tips of vragen? Wij horen het graag. Mail naar kinderopvang@bsl.nl o.v.v. zindelijkheid.

Psycholoog Debby Mendelsohn ziet een belangrijke rol voor de pedagogisch professional, wat betreft zindelijkheidstraining van peuters. ‘Maak het oefenen leuk, dan lukt het eigenlijk altijd.’ Dit vijfstappenplan werkt altijd, volgens haar. Lees het interview met haar in Kinderopvang

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.