Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Onderzoek: ‘Twee jaar voorschoolse educatie loont’

Kinderen die twee jaar een voorschools programma (vve) volgen scoren beter op taal en rekenen in groep 1 en 2 van de basisschool. Ook kunnen zij zich beter aanpassen op school en maken minder gebruik van extra begeleiding, dan kinderen die één jaar vve volgen.
Foto: AdobeStock

Dat

Registreren

3 REACTIES

  1. Als er wordt gekeken naar de buitenlandse literatuur komt er naar voren dat VVE-programma’s veel effect kunnen hebben, mits het in kleine programma’s wordt gedaan, op grote schaal is er minder effect te zien De effecten zijn terug te zien bij de achterstandsgroepen. Dit komt hoogstwaarschijnlijk doordat er in bepaalde landen een grotere achterstand is waardoor er meer effect wordt gezien. Wat ook het geval is dat de pedagogisch medewerkers in bepaalde landen hoger opgeleid zijn en dat er in bepaalde landen meer tijd wordt besteed aan VVE dan in Nederland .Uit de buitenlandse literatuur blijkt dat het van belang is dat een VVE-programma gecombineerd wordt met gezinsgerichte programma’s Gezinsgerichte programma’s zijn programma’s die binnen het gezin worden uitgevoerd, er wordt gewerkt aan de houding en het gedrag van de ouders zodat de ontwikkeling van het kind positief beïnvloed kan worden.

    Uit diverse onderzoeken blijkt dat VVE-programma’s in Nederland een tegenvallend resultaat opleveren. Of het daadwerkelijk ook een positief effect heeft op de cognitieve ontwikkeling van het jonge kind is moeilijk te zeggen, dit kan gemeten worden als verschillende onderzoekers dezelfde definitie gaan hanteren van wat een doelgroepkind is. Aangezien meerdere gemeentes verschillende definietes hanteren van wat een doelgroepkind is.

    Bij de score van een vve programma wordt er niet naar het individuele kind gekeken hoe het scoort er wordt een gemiddelde genomen van de toets resultaten en aan de hand daarvan komt er een uitslag of het werkt of niet,….
    Volgens diverse onderzoeken en pedagogen is het vele malen belangrijker om te focussen op executieve vaardigheden.aangezien ze op die leeftijd vaak nog niet aan toe zijn om op cognitief grbied te ontwikkelen. Ook loopt de ontwikkeling op die leeftijd ronduit chaotisch en is de ontwikkeling niet echt meetbaar .

  2. Lees alle reacties
  3. Is Amerikaans onderzoek. Dat kan je niet vergelijken met de Nederlandse situatie. Pedagogisch medewerkers in Amerika die met VVE werken hebben een bachelor afgerond. Dat is hier minimaal een afgeronde hbo-opleiding. Dus ik zie niet hoe dit onderzoek van meerwaarde kan zijn voor Nederland. Of we willen de kant van Amerika op en alleen maar hbo-ers met kinderen laten werken. Maar ik dacht dat Nederland dat niet voor ogen had.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.