Kinderopvang is een belangrijk middel om het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen te verhogen en hun ontwikkeling te stimuleren. Een essentiële voorwaarde is de geboden pedagogische kwaliteit.
Pedagogische kwaliteit
Kinderopvanghouders zijn verantwoordelijk voor het bieden van goede pedagogische kwaliteit. Het is echter lastig om hier als kinderopvanghouder een gedegen inschatting van te maken. Om deze reden is in 2015 gestart met het ontwikkelen van een zelfevaluatie-instrument voor de kinderopvang (0-4 én 4-12 jaar), ‘Pedagogische praktijk in Beeld (PiB)’ genaamd. Simon Hay zegt daarover: ‘We willen met behulp van input uit de praktijk de PiB gaan verbeteren.’
Doe je mee?
Daarvoor worden deelnemers gezocht, die 15 tot 20 minuten tijd vrij hebben om de vragenlijst in te vullen. Bekendheid met PiB is geen vereiste. Wie kunnen er deelnemen?
- Pedagogisch beleidsmedewerker/pedagoog
- Pedagogisch coach
- Manager/bestuurder
- Pedagogisch medewerker
- Lid van een oudercommissie
- Toezichthouder
- Onderzoeker
Vragenlijsten
Er zijn twee digitale vragenlijsten, één voor kinderopvang van 0-4 jaar en één voor kinderopvang van 4-12 jaar: