Onderwijsstaking: ‘Leraren en pm’ers moeten zich verenigen’

De Algemene Onderwijsbond kondigt een tweedaagse staking aan in januari 2020. Ouders wenden zich tijdens een onderwijsstaking vaak tot de kinderopvang, voor extra uren opvang. Dat leidt tot wisselende reacties van werknemers én werkgevers in de kinderopvang.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
De Slotermeerschool die samen met vijftien andere basisscholen in Amsterdam gesloten is om aandacht te vragen voor het lerarentekort. Foto: ANP

Terwijl het tekort aan pedagogisch medewerkers in de kinderopvang groter is dan het lerarentekort, volgt in het onderwijs staking op staking. Op stakingsdagen verruimen veel kinderopvangorganisaties, als daar de capaciteit voor is, hun openingstijden om ouders te ondersteunen bij de opvang van hun kinderen.

Personeelstekort kinderopvang

Hoewel ondernemers en medewerkers de ouders graag uit de brand helpen, is het tekort aan professionals in de kinderopvang een toenemend probleem. Een onderwijsstaking van niet één maar twee dagen roept dan ook veel reacties op online op onze social mediakanalen. ‘We moeten ons niet verenigen met de leraren, maar als kinderopvang aandacht vragen voor  de problematiek in onze sector’, klinkt het. En: ‘Er is politiek gezien totaal geen aandacht voor het personeelstekort in onze sector. En dan wordt er ook nog eens gestreept in het aantal opleidingen en diploma’s waarmee je in de sector kan werken. Eigenlijk zouden we mee moeten staken.’

Verplicht werken tijdens staking?

Pedagogisch medewerker José reageert op onze Facebookpagina: ‘Kan een werkgever je verplichten om op een stakingsdag (van de scholen) extra te werken?’ Wij legden de vraag voor aan FNV-bestuurder Debbie van Leiden. ‘Het gaat hier om een extra openstelling van de organisatie op een dag dat iemand niet zou hoeven werken. Verplichten gaat dus wel heel ver’, stelt Van Leiden. ‘De werkgever kan vragen wie dat wil doen. Als iemand niet wil kan dat niet gelden als het weigeren van werk, het is immers geen vastgestelde werkdag.’

‘Belang kinderopvang onderschat’

Lies reageert: ‘De leraren en de pedagogisch medewerkers zouden zich moeten verenigen. Het belang van de kinderopvang wordt vaak onderschat, de kinderopvang moet aan zoveel eisen voldoen bijvoorbeeld als we het hebben over VVE. De werkdruk in de kinderopvang is net zo groot of misschien wel groter dan in het basisonderwijs. We hebben het al lang niet meer over gezellig een dagje oppassen, nee het is zoveel meer! Wij pedagogisch medewerkers moeten onze stem laten horen, willen we het beroep naar een hoger level tillen en eindelijk een keer serieus genomen worden.’

Stem laten horen

Van Leiden is het ermee eens dat pedagogisch medewerkers hun stem moeten laten horen, maar zegt ook dat ze dat zouden moeten doen bij hun eigen werkgever en niet naar aanleiding van deze staking van het onderwijs.

‘Geen onderwijs, geen opvang’

‘Heeft de staking zin als ouder(s)/verzorger(s) de kinderopvang als uitvalsbasis hebben?’ Dat is de vraag die Laura zich stelt, mede-eigenaar van Kindcentrum LeLa. ‘De branche waar personeelstekorten en een hoge werkdruk ook aan de orde van de dag zijn. 52 weken per jaar van 7.30 uur tot 18.30 uur. De plek waar de basis gelegd wordt voor de jaren die daarop volgen. Wordt het niet eens tijd dat we de handen ineenslaan en dat opvang en onderwijs zich samen hard maken voor onze kinderen? Zij zijn onze toekomst en momenteel onze zorgen. Samen staken en opkomen voor onze belangen, welke steeds meer samen zullen zijn, omdat we elkaar nodig hebben. Geen onderwijs en geen opvang legt alles plat. Want waar blijven de kinderen als ze nergens terecht kunnen?’

Bso in het zonnetje

Tijdens de vorige onderwijsstaking in november werd ondernemer Nienke Langen, mede-eigenaar van kinderdagverblijf en bso Kinderrijkhuis in Sambeek, door Omroep Brabant uitgeroepen tot ‘Brabander van de dag’. ‘Zij wilden een bso in het zonnetje zetten, omdat wij extra hard moeten werken omdat de leraren staken. Een ludieke actie!’, reageert Langen. ‘Het voelde als de eerste keer dat er echt aandacht was voor de bso-locaties die een beroep moeten doen op hun personeel, op de planning enzovoort, tijdens landelijke onderwijsstakingen.’

Dankbare ouders

Langen kreeg veel reacties op het interview, van mensen die niet beseften welke gevolgen de stakingen hebben voor de kinderopvang. ‘En onder de reactie waren vooral veel dankbare ouders, omdat wij toch voor de kinderen klaarstaan ondanks de problemen in onze sector. “Fijn dat jullie niet staken, jullie zijn er altijd voor ons!”’

De Algemene Onderwijsbond (AOb) roept leraren op om op donderdag 30 én vrijdag 31 januari 2020 te gaan staken. ‘We voeren de druk op, de actiebereidheid is enorm’, zegt AOb-voorzitter Eugenie Stolk. Lees meer over de aangekondigde staking
Is een bso eigenlijk verplicht om opvang aan te bieden tijdens een staking? En voor wie zijn de kosten van de extra opvang? De Belangenvereniging voor Ouders, BOinK, geeft advies

1 REACTIE

  1. Bij ons in de organisatie is het lastig om inval te krijgen, dus wanneer je ziek meid voel je je schuldig omdat je collega het dan maar moet oplossen en langer soms moet werken. De werkdruk is hierdoor hoger maar ook door andere werkzaamheden die moeten gebeuren.Ik denk dat de overheid geen benul heeft want Pm’ers gaan gewoon door en lossen het wel op want de kinderen en de ouders mogen hier geen last van hebben met alle gevolgen vandien.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.