Onderwijs in 2032: Engelse les voor kleuters

Hoe moet het onderwijs hervormd worden zodat er vanaf 2032 een goede basis staat? Hierover bogen zich het afgelopen jaar leerkrachten, hoogleraren, ouders, branchepartijen en iedereen die er een mening over had. Staatssecretaris vroeg Nederlanders een jaar geleden mee te denken over een nieuwe samenhangende visie op het onderwijs in Nederland. Ideeën konden worden gedeeld via social media met de hashtag: #onderwijs2032.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Onderwijs in 2032: Engelse les voor kleuters
Foto: iStock/ Getty Images

Op 1 oktober presenteerde het Platform Onderwijs 2032 het eerste advies waar door het werkveld op gereageerd mag worden. Eén van de meest opvallende voorstellen: Engelse les voor kinderen vanaf groep 1. Ook moeten scholen zich veel meer richten op leerlingen individueel. Het is nu nog zo dat leerlingen van alles een beetje leren, en dat is zinloos. Kinderen moeten op school dingen leren die relevant zijn voor hun toekomst.

Vind jij het goed dat kleuters standaard Engels  leren op school? Is het nuttig daar in te investeren? Of zijn er andere prioriteiten die belangrijker zijn in het onderwijs? Reageer onder dit artikel >>

Toekomstgericht

‘Wil Nederland de positie in de top drie van de wereld behouden, dan moet onderwijs toekomstgerichter worden’, zegt voorzitter Paul Schnabel. ‘Het is belangrijk keuzes te maken over de inhoud van het lespakket. Heel zwart-wit gesteld: je gaat niet naar school om Triviant te winnen. Je moet op school dingen leren die relevant zijn voor jouw toekomst.’

Maatschappelijke vaardigheden

Taal en rekenen (wiskunde) blijft voor alle leerlingen essentieel. Er moet in het onderwijs wel meer aandacht komen voor het gebruik ervan in de praktijk, zo vindt het platform. Voorbeelden die worden genoemd zijn het schrijven van een sollicitatiebrief, het omgaan met geld en het lezen van statistieken. ‘Het platform vindt dat de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen én maatschappelijke en sociale vaardigheden een prominentere plek in het onderwijs moeten krijgen. Leerlingen moeten zich kunnen ontplooien, kennis hebben van de samenleving waarin ze leven en weten hoe ze daaraan kunnen bijdragen.’

Amsterdam investeert twee miljoen euro in tweetalig onderwijs. Als het aan de gemeente ligt, start tweetalige opvang al eerder; als kinderen naar het kinderdagverblijf gaan. Lees meer >>

Eind-advies

De komende zes weken kunnen leraren, leerlingen, schoolleiders, ouders, ondernemers, bestuurders en maatschappelijke en culturele organisaties op het advies reageren. Aan het einde van het jaar gaat het advies naar het kabinet.

Lees meer op onsonderwijs2032.nl >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.