Nieuwe methode laat peuters bewegend leren

Bewegend leren moet de norm worden. En begin daar zo vroeg mogelijk mee. Dat vinden de bedenkers van het Springlab Peuterpakket, dat maandag 12 november werd gelanceerd op een kinderdagverblijf in Rotterdam.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Springlab

Ons lichaam is gemaakt om te bewegen. Maar we zitten te veel en te vaak. En dat begint al in de kinderopvang en het onderwijs. Dat moet anders, vinden de bedenkers van Springlab Peuterpakket. Twee jaar geleden besloten zij deze methode te ontwikkelen om kinderen in hun leeromgeving in beweging te laten komen. ‘Wij willen de zitcultuur in Nederland in beweging krijgen. En om dat te realiseren moeten we jong beginnen. Bij de kinderen dus’, legt Jan-Paul de Beer, directeur van Springlab, uit.

Interactief spel

Het Peuterpakket bestaat uit interactieve spellen, waarbij technologie ingezet wordt om kinderen in beweging te krijgen. De Beer: ‘Vaak leidt moderne technologie tot passiviteit, maar wij zetten dat juist in voor activiteit.’ Tijdens het spel wordt licht geprojecteerd op de vloer. Het licht reageert op de beweging van de kinderen. ‘De zes games die bij het pakket zitten sluiten aan bij de leerdoelen voor peuters. Zo is er bijvoorbeeld de game waarin kinderen soep maken. Ze bevinden zich in een interactief verhaal, waarbij ze bijvoorbeeld de groenten die niet in de soep horen weg mogen schoppen. Ze spelen, maar zijn tegelijkertijd met taal bezig, leren over groentes, werken samen, bewegen. Ze beleven het leren, ervaren het verhaal.’

Samenwerking

Het ontwikkelen van deze methode gebeurde in samenwerking met de vier grootste gemeenten (G4), marktleiders in de kinderopvang, pedagogische experts, wetenschappers en uitgevers. Samen werkten zij aan een plan om bewegen en leren vanaf de peuterleeftijd samen te voegen. ‘Bewegen en leren, dat kun je heel goed combineren. Juist in beweging worden hersenen meer geactiveerd en allerlei zintuigen geprikkeld’, legt De Beer uit.

Rotterdam

Kinderdagverblijf De Hooiman (van Kinderopvang Humanitas) in Rotterdam mocht het pakket als eerste in gebruik nemen. De Beer: ‘We willen het probleem grondig bij de wortels aanpakken. Daarom beginnen we bij de allerjongsten en werken we van peuters naar kleuters, het basisonderwijs en uiteindelijk het voortgezet onderwijs. Zo groeien we met de kinderen mee.’ Ook op andere plekken in Nederland gaan kinderopvanglocaties binnenkort met de methode aan het werk. Springlab geeft gratis demonstraties op locatie, waarbij medewerkers en kinderen het lerend bewegen zelf uit kunnen proberen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.