De grote beschikbaarheid van media biedt kansen voor kinderen, maar er zijn ook risico’s. Kinderen kunnen verslaafd raken aan media en op die manier te weinig bewegen waardoor ze gezondheidsklachten krijgen. Andere risico’s zijn dat kinderen afwijkend sociaal gedrag vertonen of dader/slachtoffer worden van cyberpesten.
Mediagedrag
Veel ouders en opvoeders worstelen met deze problematiek. Zij herkennen niet wanneer mediagedrag van een kind echt een probleem is en hoe ze hierop moeten reageren. De behoefte aan professioneel geschoolde opvoeders die weten hoe je kinderen en jongeren goed kunt begeleiden in het veranderende medialandschap neemt toe. Windesheim start daarom, in de week van de mediawijsheid, op 20 november met de leergang Mediaopvoeding.
De opleiding
De opleiding is bedoeld voor hbo-opgeleide professionals die met kinderen werken. Dat kan in het onderwijs zijn, de jeugdzorg, maatschappelijk werk of in de kinderopvang. De opleiding bestaat uit drie modules die ook afzonderlijk van elkaar te volgen zijn. De thema’s zijn: mediaopvoeding, mediawijs begeleiden van kinderen en ouders en bevorderen mediawijsheid. De lessen vinden altijd plaats op vrijdag: tussen 13-16 uur.
Symposium
Tegelijk met de presentatie van de nieuwe leergang organiseert Hogeschool Windesheim een symposium ‘De mediawijze professional’. Sprekers tijdens dit symposium zijn onder andere de auteur Patrick Koning (van het boek Mediawijsheid in de klas) en Patti Valkenburg, hoogleraar Media, Jeugd en Samenleving.
Lees hier meer over de leergang mediaopvoeding van Windesheim >>
In de kinderopvang lijkt er sprake van een tweedeling. Op het kinderdagverblijf zijn mensen óf heel vrij met het gebruik van media op de groep óf juist faliekant tegen. Lees meer >>