ALDI en JOGG werken sinds 2018 samen om een gezonde leefstijl onder gezinnen met jonge kinderen te bevorderen. Een initiatief vanuit deze samenwerking is de pilot met het programma Groenteboxjes. Op 26 kinderdagverblijven in Venlo, Venray en Weert deden 600 kinderen tussen de twee en vier jaar oud drie maanden lang mee aan de pilot. De Universiteit van Maastricht heeft in opdracht van ALDI en JOGG het effect van het programma onderzocht.
Opzet onderzoek
Om te onderzoeken wat het effect is van de pilot werden de kinderen onderverdeeld in drie groepen:
- Groep waarin groente elke dag werd aangeboden én beloond
- Groep waarin groente elke dag werd aangeboden maar niet beloond
- Controlegroep: geen groente en ook geen beloning
De onderzoeksvraag die centraal stond: Wat is het effect van het gedurende 3 maanden aanbieden van groente op het kinderdagverblijf met een bijbehorende beloning?
Groenteboxjes
Het programma ‘Groenteboxjes’ gaf opvoeders en pedagogisch medewerkers praktische handvatten om groente als tussendoortje te integreren in het dagelijks ritme van de kinderen, thuis en op het kinderdagverblijf. Daarnaast bevatte het programma praktische materialen om groente op een leuke en prikkelende manier onderdeel te laten zijn van de dag op het kinderdagverblijf. Dat zorgde ervoor dat de kinderen op een speelse manier ervaring opdeden met het dagelijks eten van groente, zoals komkommer, tomaat, wortel, paprika, radijs en bloemkool.
Meer groente eten
Kinderen die dagelijks groente aangeboden krijgen op het kinderdagverblijf en beloond werden voor het eten ervan, gingen 32,2 procent meer groente eten. Ook nam de kennis over groente bij deze groep kinderen met 16,3 procent toe. ‘Het vele aanbieden is belangrijk maar juist de beloning maakt van het proeven van groente ook iets leuks’, zegt promovendus Britt van Belkom, onderzoekster bij de leerstoel Jeugd, Voeding & Gezondheid van Maastricht University Campus Venlo.
Programma verder uitrollen in Nederland
Nu het succes van het groenteboxjesprogramma wetenschappelijk is aangetoond willen ALDI en JOGG het programma verder uitrollen. Nadie Winde, manager Corporate Responsibility bij ALDI in Nederland: ‘Uit eerder onderzoek van JOGG weten we dat de groenteconsumptie onder de leeftijdsgroep twee tot vier jaar te laag is. We zijn daarom enorm blij dat het onderzoek aantoont dat deze interventie daadwerkelijk bijdraagt aan het verhogen van de groenteconsumptie. De ambitie is om het project dit jaar voort te zetten in Limburg en verder uit te rollen in twee andere regio’s in Nederland.’
Infographic
Een infographic met cijfers uit het onderzoek: