Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Kwaliteit voorschoolse educatie: stabiel gebleven, wel verschil in voorscholen

De Inspectie van het Onderwijs onderzocht in 2022 weer de kwaliteit van de voorschoolse educatie in Nederland. Die blijkt ten opzichte van 2017 stabiel gebleven ondanks de coronapandemie en het toenemende personeelstekort. Uit de resultaten blijkt wel een verschil in onder meer de educatieve kwaliteit tussen voorscholen. Zo kan het aanbod op ongeveer een kwart van de voorscholen beter worden afgestemd op de ontwikkeling van de kinderen.
Foto: Pexels / Pavel Danilyuk

Op bijna één derde van de voorscholen stemmen de medewerkers de activiteiten onvoldoende af op de individuele ontwikkeling van kinderen. En op bijna veertig procent van de locaties kunnen pm’ers de ontwikkeling van de manier waarop kinderen problemen aanpakken, meer bevorderen.

Voorschoolse educatie is bestemd voor peuters met een risico op een onderwijsachterstand, om zo een betere start te kunnen maken op de basisschool.

Betrekken van ouders

Voorscholen die onderdeel zijn van een integraal kindcentrum blijken een hogere kwaliteit van samenwerking te hebben, dan voorscholen die geen onderdeel zijn van een IKC. Net als bij de recente onderzoeksresultaten voor de kwaliteit van de kinderopvang, is ook op voorscholen de samenwerking met ouders en het betrekken van ouders een verbeterpunt. Bijna één derde van de voorscholen heeft geen gericht ouderbeleid.

Professionele kwaliteitscultuur

Voldoende tot goed scoren de onderwerpen aanbod, pedagogisch-educatief handelen, samenwerking, kwaliteitszorg, kwaliteitscultuur en verantwoording. Pedagogisch-educatief handelen en kwaliteitscultuur werden op ongeveer 25% van de locaties met goed gewaardeerd. Dat betekent dat er sprake is van een positieve sfeer in de groepen en dat er duidelijke regels worden gehanteerd, meldt het onderzoek. Daarnaast hebben de voorscholen een professionele kwaliteitscultuur waarin er grote bereidheid is om de kwaliteit van voorschoolse educatie te verbeteren.

Niet-gecertificeerde pm’ers

Onderzocht is, in hoeverre ontwikkelingen zoals de coronapandemie en het onder andere daaruit voortvloeiende personeelstekort samenhangen met de kwaliteit van de voorschoolse educatie. Daarom hebben de onderzoekers verschillende stellingen voorgelegd aan voorscholen. Uit de antwoorden blijkt dat zij zelf wél gevolgen merken van de coronapandemie en van het personeelstekort. Zo is dertig procent van de ondervraagden het eens met de stelling Wij hebben af en toe groepen niet kunnen draaien, omdat wij door het personeelstekort onvoldoende pm’ers hadden. Een zelfde percentage zegt dat ze in 2022 (nog) niet gecertificeerde-pm’ers hebben ingezet om de groepen te kunnen draaien.

Achtergrond onderzoek

In het najaar van 2022 zijn er 195 voorscholen onderzocht. Dit onderzoek is gelijk aan het onderzoek uit 2019. In dit onderzoek is er gekeken naar de kwaliteit van voorschoolse educatie, de verschillen tussen voorscholen onderling, de verschillen tussen 2019 en 2022 en de samenhang tussen kwaliteit van de voorscholen en de kenmerken van de voorscholen en de omgeving.

Bekijk de factsheet Kwaliteit voorschoolse educatie

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.