
Dit meldt de Nationale Onderwijsgids. Sinds 1 januari 2016 bestaat het Klachtenloket voor de kinderopvang. Ouders en oudercommissies weten het loket wel te vinden. Een veelvoorkomende aanleiding is dat zij per direct van een contract met een kinderopvangorganisatie af willen. Verder komen er regelmatig vragen over betalingen door het gastouderbureau aan de gastouder en verkeerde facturaties. Of ouders willen weten of zij na echtscheiding recht op informatie over hun kind hebben vanuit de opvang.
Vanaf 1 januari 2016 moeten kinderopvangorganisaties verplicht aangesloten zijn bij de Geschillencommissie Kinderopvang. Hoe werkt het precies? Lees meer
Geschillencommissie
Ondernemers mogen zich ook melden bij het Klachtenloket. Bijvoorbeeld wanneer zij een klacht hebben gekregen van een ouder en na willen gaan of hier al een uitspraak over is gedaan door de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen. Het uitsprakenregister kan nuttige informatie bieden over de wijze waarop een klacht kan worden opgelost.
Mediation
Het Klachtenloket kan bij een klacht ook bemiddeling en mediation voor een kinderopvangondernemer en een klager verzorgen. Op die manier kan er in onderling overleg worden gezocht naar een oplossing. Interesse in dit laatste aanbod? Neem dan contact op met het Klachtenloket.