Klachtenloket: 64 procent meer klachten over kinderopvang

Het Klachtenloket Kinderopvang behandelde in 2019 392 klachten over de kinderopvang. Dat zijn 64 procent meer klachten dan in 2018 (239). De meeste klachten gingen over contracten (236), gevolgd door veiligheid (93).

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
AdobeStock

Dat blijkt uit het jaarverslag van het Klachtenloket Kinderopvang. Het Klachtenloket Kinderopvang ondersteunt ouders, oudercommissies en kinderopvangorganisaties bij vragen en klachten over de kinderopvang en bij het vinden van een passende oplossing. Lukt dat niet? Dan kunnen partijen een klacht indienen bij de Geschillencommissie Kinderopvang. Die doet een bindende uitspraak over het geschil. In 2019 werden 95 zaken doorverwezen naar de Geschillencommissie Kinderopvang.

Ouders en kinderopvangorganisaties

Dat geldt voor een ouder(commissie) die niet tevreden is met de dienstverlening van de kinderopvang, maar ook kinderopvangorganisaties kunnen hun klachten voorleggen aan het loket. ‘Wij geven beide partijen informatie en advies over hoe men de klacht met elkaar kan oplossen. Voor wie het moeilijk vindt om met elkaar in gesprek te gaan, kunnen wij telefonisch bemiddelen of een mediation-traject starten.’ In 2019 werden slechts 7 zaken met bemiddeling opgelost. In 2018 werd dat 39 keer gedaan.

Advies

De meeste mensen weten het klachtenloket ook te vinden wanneer zij vragen hebben over de kinderopvang of advies willen. Het klachtenloket gaf in 5.438 telefoongesprekken advies en informatie. Dat is een stijging van 31 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Toename klachten

Het klachtenloket spreekt in het jaarverslag van een ‘flinke toename’ van het aantal klachten, maar zegt ook dat ouders, oudercommissies en kinderopvangorganisaties de weg naar het klachtenloket beter weten te vinden. De meeste zaken (241) werden ingediend via het digitale contactformulier en het vragenformulier (101). Samen betreffen zij 87 procent van de totaal ingediende zaken.

Onderwerp

Zoals eerder genoemd gingen de meeste klachten over contracten en veiligheid, maar ook communicatie (63), kwaliteit (60), financieel (49) en bejegening (22). 215 klachten gingen over het kinderdagverblijf, 85 over de buitenschoolse opvang, 52 over de gastouderopvang, 18 over de peuterspeelzaal en 22 keer betrof het ‘overig’. Vaak ging het om een informatieaanvraag (203) en 84 keer betrof het een advies.

Bekijk het Jaarverslag Klachtenloket Kinderopvang >>

Wil je meer lezen? 

Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief en ontvang twee keer per week de beste artikelen en het laatste nieuws in je mailbox. Zo mis je niets meer!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.