Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Kinderopvangondernemers bereiden zich voor op toekomst

Kinderopvangondernemers bereiden zich voor op toekomst

Ruim vier op de tien kinderopvanorganisaties geeft aan de prijzen voor 2012 te verhogen, 35 procent gaat deze bevriezen en nog eens 24 procent is er nog niet helemaal over uit. Dit blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Linkin Busines die kinderopvangondernemers ondervroeg over de toekomst.

Een kans
De verwachting is over het algemeen dat de bezetting in de kinderopvang gelijkt blijft (36 procent) of afneemt (42 procent). Toch zijn ondernemers redelijk positief omdat ze deze onzekere periode als een kans zien om sterke punten nog beter te uiten. Een deelnemer aan het onderzoek: ‘Wij worden nu gestimuleerd om ouders vast te houden en nieuwe ouders aan te trekken. Dit is juist een enorme uitdaging voor ons. Ik denk dat deze fase de kinderopvang naar een volgend niveau in Nederland kan brengen.’

Bezuinigen of juist stimuleren?
Het neemt niet weg dat een meerderheid maatregelen heeft genomen. Meer dan de helft (56 procent) heeft bezuinigde maatregelen genomen, er wordt scherper gekeken naar inkoop; van medewerkers tot de kleintjes als gast, water en licht. Opvallend is dat 29 procent juist kiest voor stimulerende maatregelen. De meest genoemde is kwaliteitsverbetering waaronder meer leidsters voor hetzelfde aantal kinderen of het invoeren van extra activiteiten of aanvullende dienstverlening. Ook wordt aangegeven dat men het beleid gaat aanscherpen. Met name op het vlak van PR. Uit onderzoek van Linkin Business blijkt namelijk dat 71% de cijfers op wijk- of buurtniveau niet of niet voldoende in kaart heeft.

Zachte kant
Het onderzoek is verricht onder 68 kinderopvangondernemers en -organisaties, verschillend in grootte, ligging en type organisatie. Directeur van Linkin Business Reinoud Bliek: ‘Vanuit de media horen we erg veel resultaten op basis van rekenmodellen, en dat is prima. Wij wilden graag de meer zachte kant belichten vanuit ondernemers en organisaties. De nieuwsgierigheid om dit te achterhalen ligt aan de basis van dit onderzoek.’

In het januarinummer van Management Kinderopvang verschijnt een artikel over dit onderzoek.

Foto: Stock.xchng

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.