Kinderopvang krijgt personenregister

De Tweede Kamer heeft definitief ingestemd met de komst van het personenregister voor de kinderopvang. In dit register staan de VOG-gegevens van alle medewerkers, vrijwilligers,stagiaires, gastouders, zelfstandigen en uitzendkrachten in de kinderopvang. Het moet de continue screening nog betrouwbaarder maken.
Een medewerker hoeft straks niet meer bij wisseling van werkgever een nieuwe VOG aan te vragen en de werkgever hoeft de VOG van de medewerkers niet meer in zijn administratie op te nemen.
Een medewerker hoeft straks niet meer bij wisseling van werkgever een nieuwe VOG aan te vragen en de werkgever hoeft de VOG van de medewerkers niet meer in zijn administratie op te nemen. - Foto: ANP

Sinds 1 maart 2013 worden de huidige medewerkers in de kinderopvang en het peuterspeelzaalwerk continu gescreend op strafbare feiten. Als een medewerker op basis van het nieuwe strafbare feit mogelijk een bedreiging vormt voor de veiligheid van de opgevangen kinderen, gaat er via de toezichthouder een signaal naar de werkgever. Wanneer de medewerker vervolgens geen nieuwe VOG krijgt is dat reden voor ontslag omdat zonder geldige VOG niet mag worden gewerkt in de kinderopvang. In twee jaar tijd, van 1 maart 2013 tot 1 maart 2015, zijn er 140 van deze signalen verzonden.

Actuele gegevens

Het ontbreekt de sector met dit systeem echter nog aan een actuele lijst van de te screenen personen. Screening van kinderopvang-personeel en gastouders is nu gebaseerd op bestaande gegevens. Deze zijn niet actueel. Bovendien ontbreken beroepskrachten als zelfstandigen, uitzendkrachten, vrijwilligers en stagiaires nog in het overzicht. Het personenregister maakt hier een eind aan. Het moet vanaf 2016 operatief zijn.

Wilt u ouders informeren over de komst van het personenregister in de kinderopvang vanaf 2016? En hen uitleggen wat hiervan de bedoeling is? Download dan een korte tekst die u zo kunt gebruiken voor in uw nieuwsbrief of print het uit en prik het op uw informatiebord. Download de tekst >>

Zelf inschrijven

Ervoor zorgen dat er een geldig VOG is voor een medewerker is niet langer meer de taak van de kinderopvangorganisatie. Pedagogisch medewerkers en gastouders zijn vanaf volgend jaar zelf verantwoordelijk voor een inschrijving in het personenregister. Zonder een vermelding in het personenregister kan iemand niet in de kinderopvang werkzaam zijn. Het personenregister zorgt ook voor een lastenverlichting voor de branche. Zo zal een medewerker niet meer steeds bij wisseling van werkgever een nieuwe VOG hoeven aan te vragen en zal de werkgever de VOG van de medewerkers niet meer in zijn administratie hoeven op te nemen.

Gemiddeld komen er elke maand vijf meldingen over strafbare feiten binnen bij de GGD door continue screening. In verreweg de meeste gevallen gaat het om meldingen over huisgenoten van gastouders. Lees meer >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.