Kindcentra 2020 vindt conclusies CPB te eenzijdig

De Regiegroep Kindcentra 2020 vindt het jammer dat het Centraal Planbureau (CPB) niet verder inhoudelijk heeft gekeken naar de voordelen van een samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs. ‘Van een onderzoeksinstituut als het CPB zou verwacht mogen worden dat zij beleidsopties in samenhang met andere beleidsopties beziet.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
1Kindcentra2020.jpg
Het valt Regiegroep Kindcentra 2020 op dat het CPB in haar rapport niet ingaat op inhoudelijke voordelen van samenwerken tussen kinderopvang en onderwijs. - Foto: Fotolia

Dit meldt de regiegroep in een reactie op haar website. Het CPB kwam in het rapport Samenwerking kinderopvang en onderwijs tot de conclusie dat meer samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs net zo goed nadelen als voordelen oplevert. Zo zou meer samenwerking de segregatie van groepen kinderen kunnen bevorderen en de keuzevrijheid van ouders beperken. Voordelen zouden er wel zijn voor kinderen in achterstandssituaties, maar zij bezoeken veel minder vaak een IKC of brede school. Het CPB pleitte uiteindelijk voor een lichte samenwerking tussen opvang en onderwijs, bijvoorbeeld door tegelijkertijd te werken aan dezelfde thema’s. Dit zou een beperkte tijdsinspanning vragen en toch een licht positief effect op kinderen hebben.

Wat waren de belangrijkste conclusies van het CPB in het onderzoek Samenwerking kinderopvang en onderwijs? Lees hier onze berichtgeving hierover.

Toegankelijkheid kinderopvang

Kindcentra 2020 laat weten dat dit exact de reden is dat zij vanaf het begin pleiten voor twee maatregelen. Allereerst het faciliteren van samenwerking tussen beide voorzieningen, maar daarnaast ook de kinderopvang toegankelijk maken voor alle kinderen. Deze twee maatregelen moeten in samenhang bezien worden. Want pas dan kan segregatie worden tegengegaan. Het valt de Regiegroep op dat het  CPB in haar rapport niet ingaat op inhoudelijke voordelen van samenwerken. Zij zien in de praktijk dat het vormen van kindcentra een motor is voor het realiseren van daadwerkelijk innovatief onderwijs. Bijvoorbeeld door onderwijstijd en opvangtijd veel beter over de dag te verspreiden.

Innovatief onderwijs

Dit idee sluit aan bij het advies van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) in 2013 dat het onderwijs getransformeerd moet worden naar een postindustriële opzet. Volgens WRR vormen individuele mogelijkheden het lesmodel en niet de klassikale. ‘Bundeling van de expertise van onderwijs en kinderopvang maakt brede talentontwikkeling bij kinderen mogelijk. Alle kinderen hebben daar baat bij (en onze toekomstige maatschappij), niet alleen kinderen met achterstanden’, aldus Regiegroep Kindcentra 2020.

Veranderingen beleid

Daarnaast vindt de Regiegroep het jammer dat het CPB het beleid van meer samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs niet in samenhang bekijkt ander relevant beleid. Denk aan de toegankelijkheid van kinderopvang vergroten en de noodzaak tot het realiseren van onderwijs dat aandacht heeft voor een meer gepersonaliseerde benadering van ieder kind. ’Van een onderzoeksinstituut als het CPB zou verwacht mogen worden dat zij beleidsopties in samenhang met andere beleidsopties beziet.’  

Overeenkomsten

Verder schrijft Kindcentra 2020: De koers die het CPB met dit rapport inzet, staat lijnrecht tegenover de breed gedragen ontwikkeling in de maatschappij om tot betere voorzieningen te komen voor kinderen. Toch staan er ook aanknopingspunten in die wel stroken met waarde Regiegroep Kindcentra 2020 voor staat. Namelijk dat het noodzakelijk is om het toegangsrecht voor alle kinderen te koppelen aan meer samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs. Daarmee worden de voordelen pas echt tot het uiterste benut, aldus Kindcentra 2020.

Lees de reactie van Regiegroep Kindcentra 2020 op het CPB-rapport hier

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.