Dat laatste laat minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer weten. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) stelde in haar onderzoeksrapport dat de veiligheid niet voorop stond bij de toelating van de stint in 2011.
Lessen
Van Nieuwenhuizen bevestigt dit: ‘Ik voel het als mijn diepe verantwoordelijkheid om hier lessen uit te trekken, zeker ook naar de nabestaanden van de slachtoffertjes in Oss. De verkeersveiligheid stond niet voorop bij de totstandkoming van de categorie bijzondere bromfietsen en de toelating van de Stint is niet goed gegaan. De aandacht ging vooral uit naar innovatie en naar hoe dergelijke voertuigen zo snel mogelijk de weg op konden.’
Onafhankelijke keuringsinstantie
Van Nieuwenhuizen belooft ‘voortvarend’ aan de slag te gaan met de aanbevelingen van de OVV. Daarom heeft zij besloten de toelating van nieuwe voertuigen te beleggen bij een onafhankelijke keuringsinstantie. Voor de schorsing van de stint in oktober 2018 gebeurde de toelating, na keuring en advies door de RDW, door medewerkers van het ministerie. In december 2018 trok Van Nieuwenhuizen, na het onderzoek van TNO, de toelating van de stint op de openbare weg in. Zij neemt als minister nu formeel zelf het besluit over de toelating van nieuwe voertuigen, maar daarvoor wordt binnenkort een onafhankelijke instantie belegd, die gemachtigd wordt deze besluiten te nemen. Tot die tijd zijn de adviezen van de RDW en het aanvullende advies van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) bindend.
‘Veiligheid voorop’
‘Mensen moeten erop kunnen vertrouwen dat de veiligheid van dit soort voertuigen goed wordt getoetst. De veiligheid staat nu voorop’, zegt Van Nieuwenhuizen. ‘Daarnaast geeft de OVV een breder advies: we moeten ook kijken naar vergelijkbare voertuigen, zoals gehandicaptenvoertuigen en elektrische bakfietsen. Ook daarmee ga ik aan de slag.’
Definitief toelatingskader
Voor de stint is een convenant afgesloten met de kinderopvang, dat invulling geeft aan het bevorderen van het veilig gebruik en een veilige plek op de weg. Van Nieuwenhuizen wil met de kinderopvangsector in overleg om te bezien of het convenant kan worden verbreed naar de bakfiets. Ook verwacht zij medio 2020 een ontwerp van het definitieve toelatingskader te sturen aan de Kamer. ‘In het kader zal een rijbewijsplicht opgenomen worden voor bestuurders van bijzondere bromfietsen die bedoeld zijn voor personenvervoer. Ook wordt bij de uitwerking van het definitieve kader bekeken in hoeverre een wettelijk verplichte rijvaardigheidstoets uitvoerbaar en handhaafbaar is.’
Kinderdagverblijven bereiden massaal een schadeclaim voor tegen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het ministerie wist volgens de kinderdagverblijven al bij de introductie van de stint in 2011 dat het voertuig niet voldeed aan de eisen. Daardoor zou het ministerie onzorgvuldig hebben gehandeld. Lees meer