Kamer wil informatie over regeldruk voor ondernemers

Kamerleden van de commissie Economische Zaken en Klimaat (EZK) gaan binnenkort met staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) in gesprek over de regeldruk voor ondernemers. Ter voorbereiding op dit gesprek vraagt de commissie ook aan kinderopvangondernemers: hoeveel tijd zijn jullie kwijt aan regels?

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
iStock

De antwoorden kunnen tot en met 15 oktober gegeven worden door een enquête in te vullen. Deze enquête stelt drie vragen: Hoeveel tijd zijn jullie in de praktijk kwijt door bestaande en nieuwe regels? Zijn jullie bekend met initiatieven van de overheid om de regeldruk te verminderen, zoals de mkb-toets? Hebben jullie zelf suggesties om de regeldruk te verminderen of verbeteren?

Overleg

Het overleg met staatssecretaris Keijzer staat gepland voor donderdag 1 november. De ervaringen vanuit de kinderopvang kunnen waardevolle achtergrondinformatie opleveren voor de Kamerleden.

Regel-top 10

Voor een artikel in het septembernummer van tijdschrift Management Kinderopvang vroegen we via social media aan jullie: welke regels ergeren u het meest. Daar kwamen flink wat reacties op terug. We maakten een top 10:

  1. De nieuwe drie-uursregeling
  2. Pedagogische coaches: te veel uren voor kleine ondernemers
  3. Bkr voor baby’s: hogere personeelskosten en onuitvoerbaar
  4. Groot wantrouwen vanuit overheid richting sector
  5. Enorme bureaucratie (in z’n algemeen)
  6. Personenregister en aanvragen VOG
  7. Strenge invulling vastegezichtencriterium
  8. Ontbreken van aandacht voor de mogelijke inzet groepshulpen
  9. Veel te veel papierwerk/toezicht nog steeds afvinken
  10. Verplichte babyscholing terwijl pm’ers al veel ervaring hebben

Artikel Management Kinderopvang

In het artikel in Management Kinderopvang leggen verschillende kinderopvangondernemers uit waarom zij zich aan bepaalde regels ergeren. Bijvoorbeeld Xandra van der Vegt van De Sport BSO in Odijk die al maanden bezig is om een VOG geregistreerd te krijgen in haar bv. ‘We worden van het kastje naar de muur gestuurd, van gemeente naar Justis, van Justis naar DUO en daar ligt het nog steeds. Het heeft al bakken met geld gekost, omdat het niet voor 1 juni rond is. Dat geld hadden we liever aan scholing en activiteiten uitgegeven.’ Abonnees van Management Kinderopvang, lees het complete artikel hier

Eerder dit jaar kwam de Brancheorganisatie met de eerste resultaten van het Meldpunt IKK. Houders worstelen bijvoorbeeld met de drie-uursregeling waardoor zij het pedagogisch beleid constant moeten aanpassen. Verder keuren inspecteurs de pedagogisch beleidsplannen soms af omdat volgens hen de uitwerking ‘niet concreet genoeg omschreven is. Lees meer over wat er uit het Meldpunt naar voren kwam

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Vanuit onze organisatie zullen we zeker de enquête invullen, maar het roept wel een diepe zucht bij me op. Er is al een onafhankelijk landelijk onderzoek geweest naar de regeldruk in de kinderopvang. De reactie was dat er te veel regels waren en dat het toezicht vanuit de GGD hierop aangepast zou worden. Vervolgens kwam de IKK met een strikte uitleg van extra regels van allerlei afspraken en meer vinklijstjes van de GGD. En dan is de staatssecretaris benieuwd wat de sector aan regeldruk ervaart !
    Maar goed, we houden er met elkaar de moed in en maken er het beste van.
    Annelies Zoomers,
    directeur-bestuurder SKOS in Haarlem

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.