Hoewel voorlezen, uit zowel digitale als papieren boeken en verhalen, goed is voor het inlevingsvermogen en de woordenschat van een kind maakt de vorm waarin dat gebeurt niet uit. Wetenschappers van de NYU Steinhardt School of Culture, Education, and Human Development concluderen dat de inhoud veel belangrijker is, meldt nu.nl naar aanleiding van een gepubliceerd onderzoek op EurekAlert.
Ontwikkeling kind
Eerder werd er gedacht dat digitale verhalen en video’s beter zouden bijdragen aan de ontwikkeling van een kind, omdat de geluiden en bewegende beelden voor meer context zouden zorgen. Nu blijkt dat de vorm van het verhaal niet uitmaakt, maar de inhoud.
Interactie
‘Hoewel niets de interactie kan vervangen die ontstaat tussen een kind en een volwassene tijdens het voorlezen, zijn er bepaalde eigenschappen in video’s die kinderen helpen bij de ontwikkeling van hun woordenschat’, zegt Susan Neuman, professor en onderzoekster aan NYU Steinhardt
De onderzoekers lieten 38 kinderen tussen de drie en vier jaar oud luisteren naar vier verschillende verhalen. Twee verhalen werden door een volwassene voorgelezen en twee verhalen werden op een tablet afgespeeld. Aan de digitale verhalen werden bewegende karakters en gebeurtenissen toegevoegd.
Verhaalelementen
De kinderen werden na afloop gevraagd naar verhaalelementen, zoals het plot en de karakters. Per medium werden geen verschillen gevonden in de antwoorden van de kinderen. Ze wisten evenveel elementen uit het verhaal te noemen, ongeacht of deze hardop werd voorgelezen of digitaal verscheen.
Lees hier het verslag naar aan leiding van het onderzoek.
Er wordt veel aandacht besteed aan het voorlezen in de kinderopvang. Maar er valt ook nog wel wat te verbeteren. Dit blijkt uit het onderzoek van de Stichting Lezen. Lees meer