IKC: ‘De leerkrachten zien ons niet staan, hoe werken we samen?’

Pm'er John vertelt dat de kinderopvangorganisatie waar hij werkt binnenkort een IKC gaat vormen met een basisschool. Maar het contact verloopt moeizaam. 'De leerkrachten zien ons nu al niet staan.' Wat nu?

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Foto ter illustratie (AdobeStock)

Vraag van pm’er John

‘We gaan komend jaar een IKC vormen. Maar de leerkrachten zien ons nu al niet staan. We willen best samenwerken, maar hoe doen we dit als we nu al nauwelijks contact krijgen?’

Antwoord pedagoog

‘Eigenlijk is dit geen pedagogische vraag, maar voor het kind is het natuurlijk wel enorm belangrijk dat er goed wordt samengewerkt door alle organisaties waar het mee te maken heeft. Een IKC vormen vraagt veel van alle betrokkenen op alle niveaus. Er komen meerdere culturen samen en dat vraagt begrip, flexibiliteit en creativiteit. Een IKC staat er niet 1 2 3: het gebouw staat er vaak sneller dan de werkwijze.

Ik zie nogal eens dat we onszelf als kinderopvang te klein maken

Eigenlijk geef je zelf al aan wat er nodig is: contact! Onbekend maakt onbemind. Geef aan bij je leidinggevende dat contact leggen tussen de teams absoluut nodig is. En probeer ook zelf weer open te staan en stappen te zetten. Misschien 2 vooruit en 1 achteruit, want iedereen zal een lange adem nodig hebben. De stip op de horizon staat, namelijk de doorgaande ontwikkelingslijn voor het kind. Ook is het goed om elkaars taal te leren. Wat weet jij van het onderwijsconcept? Wat weet de leerkracht van jullie visie op de bso?

Soms hebben kleine stappen grote gevolgen. Samen iets organiseren voor de ouders, samen naar kindbeelden kijken (VIB), de kindzorg bespreken op vaste momenten. Ik zie nogal eens dat we onszelf als kinderopvang te klein maken. Dus kijk ook kritisch naar jezelf. Samenwerking kan alleen als we gelijkwaardige professionele gesprekspartners zijn. Ik hoop dat je hiermee de stappen gaat zetten. Succes!’

Eerdere pedagogische vragen

  • ‘2-jarige doopt broodkorstjes in melk. Dat kan toch niet?!’ Lees meer
  • ‘Hoe reageer ik op kinderen die schelden met “homo”?’ Lees meer
  • ‘Moet Daan (3) eten wat de pot schaft?’ Lees meer
  • ‘Hoe helpen we eenkennige baby wennen?’ Lees meer
  • ‘Als ik huil, krijg ik van mama een lolly’ Lees meer
  • ‘5 dagen naar de opvang, dat is toch zielig?’ Lees meer
  • ‘Hoe help ik een dreumes zelfstandig eten? Lees meer
  • ‘Dreumes trekt steeds aan haren. Wat nu?’ Lees meer
  • Zelfstandigheid: ‘Wel of niet meer helpen?’ Lees meer
  • ‘Een driftig kind: apart zetten?’ Lees meer
  • ‘Waarom zwijgt kleuter Joris op de bso?’ Lees meer
  • ‘Daagt dreumes Kevin ons uit?’ Lees meer
  • ‘Arief spreekt geen Nederlands, hoe kan ik hem helpen?’ Lees meer

Heb je ook een pedagogische vraag voor Annemiek en/of Marieke? Mail je vraag naar kinderopvang@bsl.nl onder vermelding van ‘Pedagogische vraag’. Dan lees je het antwoord binnenkort terug op Kinderopvangtotaal.nl.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.