Het is tijd voor nieuw, proactief leiderschap’

Welk leiderschap wordt er vandaag de dag van kinderopvangondernemers gevraagd? Hermann van Holt, directeur van educatief onderwijs en onderzoeksbureau Sardes vindt het tijd voor verandering in het denken en doen van kinderopvangondernemers. ‘Niet langer meer dicteert onze omgeving wat de plek van kinderopvang is, dat doen we zelf door proactief te zijn.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
1Leiderschap-Istock.jpg
'Schoolbesturen en directeuren zijn verrast en verbaasd over ondernemerschapskwaliteiten en doortastendheid van de kinderopvang: opgestroopte mouwen.' - Foto: iStock

In een paper ‘Ondernemen in de kinderopvang: initiërend en verbindend’ gaat Van Holt in op de vraag ‘welke kant wil ik op als ondernemer in de kinderopvang?’. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Branchevereniging Kinderopvang en gebaseerd op expertgroepgesprekken met leden van de Brancheorganisatie en voorbeelden uit binnen- en buitenland. Tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Brancheorganisatie is het onderzoek en de nieuwe rol die kinderopvangondernemers op zich moeten nemen, nabesproken.

Bescheiden instelling

De kinderopvangbranche heeft, zo merkt Van Holt op, de neiging om zich ondergeschikt te voelen aan andere sectoren. Maar inmiddels is de kinderopvang een sector van betekenis voor de economie en van belang voor een verantwoorde ontwikkeling van kinderen. ‘De kinderopvang is meer dan de olie in de motor van de Nederlandse samenleving: het is een tandrad in de Nederlandse samenleving.’ Van Holt vindt dat er geen reden meer is voor een bescheiden instelling van kinderopvangondernemers. Hij vindt het tijd dat die ondernemers zelf een stap naar voren zetten en beter worden in het laten zien waarin de sector excelleert.

Samenwerken met het onderwijs

Het Integraal Kindcentrum vormt wat dat betreft een mooie uitdaging voor kinderopvangondernemers om zich te laten zien. ‘De kunst is om het onderwijs in te laten zien dat we gelijkwaardige partners zijn met een eigen expertise en dus in vele opzichten complementair aan elkaar zijn.’ De beste samenwerking start vanuit de inhoud en niet vanuit een structuur. ‘Wees je er ook van bewust dat scholen juist op zoek zijn naar ondernemerschap en verbinding. Schoolbesturen en directeuren zijn verrast en verbaasd over ondernemerschapskwaliteiten en doortastendheid van de kinderopvang: opgestroopte mouwen. Dat heeft het onderwijs nodig om een bloeiend IKC vorm te geven.’

Bso-houders profileren zich online veel meer met onderscheidende pedagogische uitgangspunten dan kinderdagverblijven. Dit blijkt uit onderzoek van Bureau Buitenhek in opdracht van Bureau Kwaliteit Kinderopvang. Lees meer

Samenwerken met de gemeente

Een andere belangrijke samenwerkingspartner is de gemeente. Kinderopvang en gemeenten komen elkaar steeds weer tegen, bijvoorbeeld bij harmonisatie, IKC-vorming, accommodatiebeleid of de opvang van speciale doelgroepen. Ook daar geldt: laat zien wie je bent en waar je voor staat. Van Holt ziet de kinderopvang als een belangrijke schakel in de gemeenschap. De bekende uitgangspunten van de kinderopvang blijven klantgerichtheid en vooral: pedagogisch leiderschap. Van Holt adviseert kinderopvangondernemers om eigen en onderscheidende pedagogische keuzes te maken.

Zelfsturende teams

Als laatste advies geeft Van Holt mee pedagogisch medewerkers meer verantwoordelijkheid te geven. Dit zogenoemde decentrale werken en met zelforganiserende teams is in meer branches een trend. Behalve dat Van Holt het bij deze tijd vindt passen, vindt hij het ook ‘wijs’ om pedagogisch medewerkers beter te positioneren.

Sommige kinderopvangorganisaties tonen al proactief leiderschap. In de paper ‘Ondernemen in de kinderopvang: initiërend en verbindend’ staat bijvoorbeeld het verhaal van kinderopvangorganisatie Berend Botje (Hoorn). Zij helpen mee om mensen via een reintegratie-traject terug naar de arbeidsmarkt te brengen om zot perfect opgeleide beroepskrachten voor de toekomst op te leiden. Lees deze én andere praktijkvoorbeelden van proactief ondernemerschap in de paper.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.