Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Handreiking voor samenwerking kinderopvang en onderwijs

Avatar
Frida Noordzij
Kinderopvang en onderwijs hebben samen een visie ontwikkeld. Hoe dan verder? Op die vraag geeft het ‘format voor samenwerkingsovereenkomsten tussen onderwijs en kinderopvang’ van de regiegroep Kindcentra 2020 antwoord.
AdobeStock

Bij de vorming van kindcentra (IKC’S) zijn een aantal randvoorwaarden en waarborgen. Kort samengevat gaat het daarbij om gelijkwaardige partners die gezamenlijk de keuze maken om duurzaam samen te werken in een kindcentrum, waarbij de totstandkoming van kindcentra op lokaal niveau op een evenwichtige manier geschiedt.

Hoe verder?

Als de gezamenlijke visie staat, is het de vraag: hoe nu verder? En dat wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden wanneer er al tal van goede voorbeelden zijn, vindt Kindcentra 2020. Daarom zijn er in de handreiking diverse best practice-voorbeelden opgenomen van hoe de samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang formeel vorm krijgt, inclusief een format voor een samenwerkingsovereenkomst.

Expertise kinderopvang en onderwijs

Om te komen tot een samenwerking waarin zowel de expertise van het onderwijs als die van de kinderopvang tot zijn recht komt, heeft Kindcentra 2020 een aantal uitgangspunten beschreven voor de vorming van kindcentra, zoals:

  • dat er sprake moet zijn van keuzevrijheid voor kinderopvang- en onderwijsorganisaties om al dan niet te kiezen voor samenwerking binnen een kindcentrum;
  • dat kindcentra (als een wenselijke nieuwe juridische entiteit) een mogelijke voorziening zijn die aan het bestaande palet van voorzieningen worden toegevoegd;
  • dat ouders kiezen voor een voorziening: dat kan een kindcentrum zijn, dat kan ook dagopvang of buitenschoolse opvang betreffen die niet vanuit een kindcentrum wordt aangeboden;
  • dat elk denken in een blauwdruk voorkomen wordt.

Afspraken op verschillende niveaus

De handreiking is een hulpmiddel dat zich richt op afspraken die primair onderwijs en kinderopvang samen willen maken. Er zijn verschillende momenten en meerdere niveaus waarop afspraken vastgelegd kunnen worden, waaronder:

  • Een intentieverklaring op bestuurlijk niveau, waarin partijen de intentie uitspreken samen op te zullen trekken.
  • Een intentieverklaring op kindcentrum niveau: idem.
  • Een samenwerkingsoverkomst op bestuurlijk niveau, waarin de afspraken concreet worden gemaakt.
  • Een samenwerkingsoverkomst op kindcentrum niveau: idem.
  • Reglementen op beide niveaus.

De handreiking kan op al deze niveaus ingezet worden.

Samenwerkingsovereenkomst

Het format samenwerkingsovereenkomst bevat 16 onderwerpen die van belang zijn bij het aangaan van een formele samenwerkingsovereenkomst:

  • onderdeel 1: welke partijen zijn betrokken bij de overeenkomst;
  • onderdeel 2: de considerans (wat beogen partijen);
  • onderdeel 3: de reikwijdte van de overeenkomst;
  • onderdeel 4: bestuur en organisatie;
  • onderdeel 5: middelen;
  • onderdeel 6: huisvesting;
  • onderdeel 7: personeel;
  • onderdeel 8: communicatie;
  • onderdeel 9: hoe informeren partijen elkaar;
  • onderdeel 10: aansprakelijkheid;
  • onderdeel 11: looptijd;
  • onderdeel 12: geschillen;
  • onderdeel 13: slotbepalingen;
  • onderdeel 14: ondertekening;
  • onderdeel 15: medezeggenschap;
  • onderdeel 16: privacy.

Denk mee

Het format samenwerkingsovereenkomst is een document dat continu aanvulling behoeft. Aanvullingen uit de praktijk zijn meer dan welkom. Suggesties zijn ook welkom. Deze kunnen gemeld worden bij PACT voor Kindcentra: zoraida@pactvoorkindcentra.nl.

Download het format voor samenwerkingsovereenkomsten tussen onderwijs en kinderopvang >>

 

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.