Geld voor verbetering PW-opleiding

Vijf ROC's, verspreid over het land, gaan meedoen aan een onderzoek naar de verbetering van de opleiding Pedagogisch Werk. Per instelling doen acht leerkrachten mee. Zij gaan samen met onderzoeker Katrien Helmerhorst van de Universiteit van Amsterdam kijken hoe het verbeteren van interactievaardigheden in de opleiding kan worden geïntegreerd. Het ministerie van Sociale Zaken stelt hiervoor een subsidie van 400 duizend euro beschikbaar.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Geld voor verbetering PW-opleiding
Foto: ANP

Het geld wordt toegekend aan het Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek (NCKO) dat het onderzoek organiseert. Helmerhorst ontwikkelde eerder een effectieve training die de interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers kan verbeteren. In dit onderzoek probeert Helmerhorst deze succesvolle training in de opleiding Pedagogisch Werk te integreren.

Train-de-trainer

Met de subsidieregeling die via Bureau Kwaliteit Kinderopvang loopt, hoopt het ministerie de taal- en interactievaardigheden van werkende pedagogisch medewerkers te verbeteren. Maar daar gaat natuurlijk nog een belangrijke schakel aan vooraf: de beroepsopleiding. Helmerhorst gaat docenten op ROC’s trainen hoe zij studenten beter kunnen opleiden in het stimuleren van ontwikkeling van kinderen en sociale interactie. Het wordt, kortom, een train-de-trainer-opzet.

Video-interactiebegeleiding

Video-interactiebegeleiding gaat een belangrijke rol spelen in het onderzoek. Helmerhorst gebruikt videobeelden van studenten en docenten om te laten zien of de training de interactievaardigheden daadwerkelijk verbetert. Op de lange termijn moet de kinderopvangbranche hier haar voordeel mee doen omdat de afgestudeerde pm’ers door hun verbeterde interactievaardigheden de kwaliteit in de opvang verhogen.

Probleemgedrag

Helmerhorst vindt het belangrijk dat deze kwaliteitsverbetering er komt. Op de website van de Nationale Onderwijsgids zegt ze: ‘Kinderen ontwikkelen zich in de leeftijd 0 tot 4 jaar in een razendsnel tempo. Er is een verband tussen hun ontwikkeling en de kwaliteit van de kinderopvang. Als een kind zowel in de thuissituatie als de opvang een pedagogisch slecht milieu treft, kan het probleemgedrag gaan vertonen. Dat verband is aangetoond.’

Ruben Fukkink, hoogleraar Kinderopvang, vindt dat de kinderopvangsector achterloopt bij het aanbod van bewezen effectieve trainingen. In tijdschrift Management Kinderopvang zegt hij dat de trainingssector het wel erg makkelijk heeft gehad de afgelopen jaren. ‘Iedereen kon zich op die markt begeven, zonder opleiding, zonder toelatingseisen en zonder evaluatie.’ Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.