Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Gastouderbureau Friesland dupeert gastouders

Gastouderbureau Friesland dupeert gastouders

De klachten over Gastouderbureau Friesland stromen binnen. Niet alleen in de inbox van Kinderopvangtotaal, ook bij lokale media in Friesland en op de website klacht.nl komen verhalen van gastouders binnen die al maanden op hun geld wachten en soms zelfs vanaf februari niet meer zijn uitbetaald.

De situatie is in sommige gevallen schrijnend, zoals bij gastouder Geertje Kazemier uit Burgum die noodgedwongen de hand op de knip houdt omdat het geld maar niet wordt uitbetaald. ‘Ik ga er al niet eens meer van uit dat het geld gestort is. Ondertussen doe ik maar zo weinig mogelijk omdat ik het niet kan betalen.’

Klachten van vraagouders
Bij het gastouderbureau zijn 300 gastouders aangesloten. Uit de meldingen op klacht.nl blijkt dat het bureau het geld dat ouders overmaken, niet doorstuurt naar de gastouders. Ook vraagouders klagen over het bureau omdat zij te maken krijgen met dubbele afboekingen. De gedupeerden krijgen bijna geen contact met de directeur van het bureau, Luuk van den Brink.

Dwangsom
Omrop Fryslan kreeg de directeur wel even voor de camera. Van den Brink beloofde ‘de systeemfouten te herstellen om zo alsnog een passende oplossing te vinden voor de klanten’. De gemeente Smallingerland (het bureau is gevestigd in Drachten) heeft inmiddels gedreigd met een dwangsom als het bureau binnen vijf weken tijd de zaken nog niet op orde heeft. Gastouders laten weten sindsdien nog steeds geen geld te hebben gezien.

Bekijk hier de vijf pagina’s met klachten >>

ANP Photo, Robin Utrecht

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. De klachten zijn al meer dan 2 jaar geleden begonnen. Ben zelf in 2011 overgestapt naar een andere gastouderbureau, samen met collega-gastouders en vraagouders. Het probleem begon bij een slechte bereikbaarheid per telefoon, geen antwoorden op email, later begon de verlate uitbetaling, moest ook zelf ouders herinneren op hun betaiing of het accorderen van de uren. De directeur kreeg je niet aan de telefoon., hijzelf ging over betalingen en facturen. Alle andere medewerkers fungeerden als receptionisten. Zij hadden niet de bevoegdheid om het een en ander voor je na te kijken. Kijk, als je een gastouderbureau wilt beginnen en je daarop goed voorbereid, zorg dan ookj dat zodra je begonnen bent en een jaar of twee verder bent, dat je alles goed op een rijtje hebt. Het gaat hier tenslotte wel om de opvang van kinderen. Notabene proffesionele opvang.
    Daarbij komt nog dat alle gastouders die hun werk wilden voortzetten na wijziging wet kinderopvang zich hebben moeten omscholen, zich aan de regels moeten houden etc.
    Tevens heb ik ervaren dat je als gastouder nergens je klacht kwijt kan als het gaat om een slechtwerken GOB. Voor ouders genoeg instanties, voor gastouder te weinig.Ik hoop voor de gastouders die nog bij GOB Friesland zitten dit snel opgelost gaat worden en dat ze alsnog hun geld ontvangen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.