Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Oproep: geef alle peuters een mooi prentenboek!

Een prentenboek-klassieker voor slechts een paar euro: jaarlijks worden er massaal boeken gekocht én cadeau gegeven tijdens de campagne Geef een prentenboek cadeau. Voorzitter Martha Baalbergen: ‘Alle kinderen zouden dit boek cadeau moeten krijgen.’
Fotolia

Het idee is vrij simpel: de mooiste prentenboeken aanbieden tegen een zo laag mogelijke prijs, zodat vrijwel iedereen in de gelegenheid is om een of meerdere boeken aan te schaffen. En dan kan het lezen én voorlezen beginnen. Dat is samengevat de leesbevorderingscampagne Geef een (prenten)boek cadeau, die jaarlijks met veel succes gehouden wordt.

Kinderopvang

Kinderopvangprofessionals reageren enthousiast op de campagne, vertelt voorzitter Martha Baalbergen. ‘Het wordt wel gecombineerd met de Voorleesdagen, maar ook bewaren sommige organisaties de boeken als Sinterklaascadeautjes.’

Medewerkers boek cadeau

Het liefst zou Martha zien dat niet alleen de kinderen, maar ook álle kinderopvangmedewerkers het boek cadeau krijgen. ‘Het is heel belangrijk om de pedagogisch medewerkers te betrekken bij de campagne. Het is lang niet voor iedereen vanzelfsprekend om voor te lezen aan kinderen, ook niet voor pm’ers en leerkrachten. Met deze campagne willen we hun ook enthousiasmeren en tegelijk het belang van lezen en voorlezen benadrukken voor de taalontwikkeling van kinderen. Daarom kiezen we voor boeken die tot de verbeelding spreken, waarmee pm’ers aan de slag kunnen op de groep. Verhalen die nagespeeld worden en waar activiteiten bij bedacht kunnen worden. Het prentenboek van dit jaar, Woeste Willem, is daar geweldig geschikt voor. Met dat avontuurlijke verhaal kun je veel kanten op. Als ik een werkgever was zou ik zeggen: voor die paar euro krijgt iedereen dit boek cadeau.’

Geef een prentenboek cadeau

In 2019 werden er 400.000 prentenboeken verkocht, en nog eens 200.000 jeugdboeken. De stichting achter de campagne streeft ernaar om binnen drie jaar 1 miljoen boeken te verkopen, en daarmee nog meer kinderen te bereiken met een mooi boek.

Achter de schermen

Martha Baalbergen runde 25 jaar lang een boekhandel in Noordwijk, werd in 2011 zelfs uitgeroepen tot Boekhandelaar van het Jaar en werkt nu met veel passie achter de schermen mee aan de Geef een (prenten)boek cadeau-campagne.

Grote woordenschat

Waarom een jaarlijkse campagne als dit? Martha: ‘Lezen en voorlezen is ontzettend belangrijk. Steeds vaker horen we over hoe de leesvaardigheid van jongeren drastisch afneemt. Er wordt wel veel gelezen op beeldschermen, de letters komen wel voorbij, maar vaak gaat het om eenvoudige beeldtaal en niet om échte taal. Terwijl kinderen en jongeren die lezen of voorgelezen worden een zoveel grotere woordenschat hebben dan kinderen die niet lezen of voorgelezen worden. Door die verrijking van de taal, hebben ze meer woorden tot hun beschikking. Daar hebben ze een leven lang profijt van.’

Een rijke woordenschat is ook belangrijk bij het verwoorden van emoties. Martha: ‘Om te zeggen wat je voelt of wat je wilt, daar heb je veel taalkennis voor nodig.’

Alle kinderen een prentenboek

In samenwerking met de gemeente, kinderopvang, scholen en lokale, maatschappelijke partners probeert Martha in haar woonplaats Noordwijk alle kinderen te bereiken met de campagne. Oók kinderen die niet naar de kinderopvang of nog niet naar school gaan. ‘Alle kinderen moeten een prentenboek op hun nachtkastje hebben liggen.’

Boeken bereikbaar voor iedereen

Zij ziet dat nog lang niet alle kinderen thuis boeken hebben. ‘Dat kan zijn omdat mensen een kleine beurs hebben en een (prenten)boek niet kunnen betalen. Soms weten mensen überhaupt de weg naar de bibliotheek of de boekhandel niet te vinden, omdat ze dat niet kennen vanuit hun eigen opvoeding.’ De campagne zorgt er mede voor dat de aanschaf van het boek, dat slechts 2 euro (jeugdboek) of 2,50 euro (prentenboek) kost, gemakkelijker wordt en dat de boeken op veel plekken te koop zijn. ‘Zoals bij de plaatselijke boekhandel, of soms ook op scholen en de kinderopvang. De boeken moeten bereikbaar zijn voor iedereen, dat is het belangrijkste.’

Boek doneren

Tijdens de afgelopen campagne vroeg Martha in de boekhandel of mensen een boek wilden doneren, voor kinderen in het asielzoekerscentrum in Katwijk. ‘Dat was een overweldigend succes. Mensen wilden graag een boek doneren en mede door de lage prijs was dat ook gemakkelijker. Het is niet alleen de prijs: met de hele campagne en alle aandacht die daarvoor is maken we de drempel laag om een boek te kopen en cadeau te geven aan een kind. Een boek dat niet teruggebracht hoeft te worden naar de bibliotheek, maar waarmee een kind een eigen verzameling kan opbouwen met de mooiste boeken die er zijn. Daar heeft elk kind recht op.’

Het prentenboek Woeste Willem, geschreven door Ingrid en Dieter Schubert is vanaf 10 april verkrijgbaar bij de boekhandel voor 2,50 euro. Vandaag, vrijdag 7 februari start ook de campagne Geef een boek cadeau: de Koning van Katoren, van Jan Terlouw, is voor slechts 2 euro te koop bij de boekhandel.

Woeste Willem is een humeurige en mopperende zeerover, maar met het jongetje Frank sluit hij vriendschap en aan hem vertelt hij al zijn avonturen. Lees meer over het Prentenboekcadeau van 2020 >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.