Edwin Renzen: ‘Plan klaar voor aanpassingen stint’

De fabrikant van de stint komt binnenkort met een begroting voor het aanpassen van de stint. Er ligt een plan klaar om de circa 3.000 stints die stil staan bij de kinderopvang de weg op te krijgen vóór het begin van het nieuwe schooljaar.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Minister Cora van Nieuwenhuizen tijdens een persconferentie over de onderzoeksresultaten van TNO - ANP

Deze week stuurde Edwin Renzen, eigenaar van Stint Urban Mobility, namens zichzelf en het bedrijf een brief naar alle stint-bezitters, waarin hij zijn plannen bekendmaakt voor de komende tijd. Wat kunnen zij verwachten? ‘Wij hebben één doel: de stint voor aanvang van het nieuwe schooljaar weer de weg op krijgen, voorzien van de benodigde aanpassingen.’

De weg op

Dat de stint weer de weg op kan, is iets waar bijna de hele sector reikhalzend naar uitkijkt. ‘Kinderopvang is heel dynamisch. Elke groep heeft dagelijks een andere samenstelling, en vervoer van en naar school is misschien wel de grootste uitdaging. Wij ontwierpen de stint met het idee om een oplossing te bieden voor die uitdaging.’

Financiële problemen

Hij ziet en hoort over de organisatorische en financiële problemen waar vele organisaties mee kampen nu de stint aan de kant staat en er vervangend vervoer moeten worden ingezet. Renzen: ‘Geld voor de kinderopvang is vooral voor de kinderen bedoeld, voor investeringen in personeel, het pand en spel. Niet grotendeels voor vervoer, zoals bij veel locaties momenteel het geval is.’

Toelating

De toelating van de zogeheten bijzondere bromfiets werd officieel ingetrokken, toen uit TNO-onderzoek bleek dat de stint faalde op zes onderzochte veiligheidsaspecten. Bezwaar tegen het verbod van de stint, werd onlangs ongegrond verklaard door minister Cora van Nieuwenhuizen.

Serieus nemen

‘We hebben in zwaar weer gezeten’, geeft Renzen toe. ‘Het is goed en logisch dat de Tweede Kamer dit onderwerp heel erg serieus neemt en er goed naar kijkt. Hoewel de aanleiding vreselijk is, merk ik dat de kinderopvang en de daarbij horende infrastructuur nu echt eens heel erg serieus worden genomen. Binnen scholen en kinderopvang is alles uitgebreid wettelijk geregeld, maar als je kijkt naar het ophalen of wegbrengen van de kinderen dan is daar veel minder aandacht voor vanuit de overheid. Met het wegvallen van de stint, kwam naar boven hoe belangrijk een goede infrastructuur  rondom scholen en kinderopvang is. De overheid heeft het afgelopen half jaar veel inspanning getoond om dit onderwerp te bekijken en mee te denken met oplossingen. Dat vind ik heel erg sterk. Het onderwerp is goed behandeld. ’

Intekenlijst

De fabrikant heeft in de brief aan klanten gevraagd hun commitment uit te spreken, dat zij de stint na aanpassingen weer willen gaan gebruiken. Renzen: ‘In verband met levertijd op onderdelen en verwerkingstijd, willen wij zo snel mogelijk weten voor hoeveel stints wij moeten inkopen (om voor het einde van de zomervakantie te kunnen leveren). Om dit proces vorm te geven, willen we werken met een intekenlijst waarop organisaties zich kunnen inschrijven. Gezien de tijdsdruk zal de datum van inschrijving een criterium zijn.’

Begroting

Per voertuig zal de fabrikant een begroting opstellen. ‘De investering om de voertuigen aan te passen naar de 2019-richtlijn is logistiek, technisch en financieel gezien een groot project. Circa 3.000 stints moeten worden opgehaald, uit elkaar gehaald, nieuwe onderdelen gemonteerd en terug geleverd.’ Aan de hand van het TNO-rapport weet de fabrikant al op welke punten de stint hoogstwaarschijnlijk zal moeten worden aangepast. ‘Maar dat is een aanname, het is wachten op het officiële toelatingskader. Wel sturen wij binnenkort al een begroting op naar de organisaties die de stint weer willen gaan gebruiken.’

Zomer 2019

Als alles goed loopt, hoopt het bedrijf alle stints weer voor het einde van de zomervakantie op de weg te hebben. Renzen: ‘Mits de overheid op tijd kenbaar maakt wat het tijdelijke kader wordt. We verwachten en hopen dat het kader deze maand nog gepubliceerd en geaccepteerd wordt door de Kamer. Dan kunnen wij starten met het doorvoeren van de aanpassingen.’

Stappenplan

In de brief staat het volgende stappenplan, dat nu moet worden gevolgd voor de toelating van de verbeterde stint:

Verantwoordelijke: Omschrijving:
1 Ministerie I&W Bekendmaken eisen voor nieuw toelatingskader
2 Stintum Informeren over kosten voor aanpassing Stint
3 Stintgebruikers Intekenen op aanpassing
4 Stintum Inkopen onderdelen bij leveranciers
5 Stintum Ophalen chassis
6 Stintum Stint aanpassen naar 2019-richtlijn
7 RDW Keuring nieuwe Stint
8 Stintum Afleveren nieuwe Stint

Renzen belooft de klanten en Kinderopvangtotaal.nl op korte termijn verder te informeren over de stand van zaken. Binnenkort vindt er opnieuw overleg plaats met verschillende partijen, waaronder ook brancheorganisaties van de kinderopvang.

1 REACTIE

  1. Het is ontzettend vervelend dat de branchevereniging kinderopvang zich niet hard maakt en zich niet inzet voor de branche kinderopvang. In tegenstelling tot de visserijbranche daar wordt door de branchevereniging hard gevochten om geld los te krijgen van de overheid om de pulsvissers schadeloos te stellen. Ook bij de affere van de Stint heeft de overheid fouten gemaakt door een vergunning af te geven en achteraf zich te realiseren dat de vergunning niet draagkrachtig is. Help de KO organisaties, die een Stint hebben en de aanpassingen voor veiligheid aan de Stint willen laten doorvoeren, met een financiele ondersteuning.Help KO om te blijven bestaan. Laat kinderopvang hierna ook eens, minstens 10 jaar, met RUST! Wij zijn er klaar mee!!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.